تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی

تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی : امروزه اکثر والدین تمایل دارند پیش از تولد فرزندشان جنسیت او را بدانند. یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای انجام اینکار سونوگرافی میباشد که اغلب بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. سونوگرافی ۱ بخش لازم از مراقبت‌های دوران بارداری میباشد، چون به دکتر یاری می‌کند که اطلاعات مهمی درمورد رشد و تکامل جنین کسب بکند و مشکلات او را تشخیص دهد.

با این حالا، می‌توان از آن برای تشخیص جنسیت جنین هم استفاده نمود. اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی چیست و چه عواملی سبب اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین پسر و دختر می‌شوند.

برترین وقت برای تشخیص تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

برای تعیین جنسیت جنین می‌توانید در انتها ۳ ماهه ابتدا یا در ۳ ماهه دوم بارداری سونوگرافی انجام بدهید. این که دقت سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین چقدر باشد، به وقت انجام آن بستگی دارد. دقت این روش در هفته ۱۱ بارداری ۷۰/۳ درصد میباشد و بعد از آن زیاد شدن می‌یابد. برای مثال، تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته سیزده به قدری فراوان میباشد که دقت این روش را به حدود ۱۰۰ درصد می‌رساند.

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

سونوگرافی ۱ روش بی‌خطر و بدون عارضه برای تشخیص جنسیت جنین میباشد. برای این که اینکار راحت‌تر انجام شود، احتمالا دکتر از شما می‌خواهد که پیش از انجام آزمایش حدود ۶ لیوان آب بنوشید تا مثانه به طور کامل پر شود.

پر شدن مثانه به دکتر یاری می‌کند که تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تری از جنین به دست آورد. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های جنین دختر و پسر که در سونوگرافی قابل مشاهده هستند اشاره می‌کنیم.نوشیدن آب پیش از سونوگرافی به تشخیص دقیق‌تر جنسیت جنین یاری می‌کند.

 

مشخصات جنین دختر در سونوگرافی

برای تعیین جنسیت جنین، دکتر به دنبال ویژگی‌هایی می‌گردد که می‌توانند تفاوت جنین دختر و پسر را در سونوگرافی نشان بدهند. جنین دختر با ۲ نشانه ذیل مشخص می‌شود:

علامت همبرگر:

از این اصطلاح برای توصیف لابیا و کلیتوریس در سونوگرافی استفاده می‌شود، چرا که لابیه شبیه نان همبرگر و کلیتوریس شبیه همبرگر میان آن به پیشنهاد می‌رسد.

علامت ساژیتال:

جنین دختر و پسر هر ۲ دارای ۱ علامت ساژیتال هستند که با نگاه نمودن به نمای نیم‌رخ جنین می‌توان آن‌ها را یافت. در هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری ۱ برجستگی یا برآمدگی تناسلی بین پاهای جنین دیده می‌شود که به آن اصطلاحا NUB می‌گویند. بر اساس تئوری NUB، اگر زاویه این برجستگی نسبت به ستون فقرات کمتر از ۱۰ درجه باشد، جنین دختر میباشد.

محققان در ۱ مطالعه که روی ۶۵۶ زن با جنین یک‌قلو انجام شد، دقت تئوری NUB را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که با استفاده از این تئوری می‌توان جنسیت ۹۳ درصد نوزادان را تشخیص داد.

مشخصات جنین پسر در سونوگرافی

آشنایی با مشخصات جنین پسر هم به تشخیص تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی یاری می‌کند. بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری می‌توان جنسیت جنین پسر را با توجه به علائم ذیل تشخیص داد:

علامت ساژیتال:

اگر برجستگی تناسلی با زاویه بیش از ۳۰ درجه به سمت بالا باشد، جنین پسر میباشد. ولی اگر زاویه آن چیزی بین ۱۰ تا ۳۰ درجه باشد، احتمالا تصمیم‌گیری قطعی دشوار میباشد و به راحتی نمی‌توان به تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی پی برد.

جریان ادرار:

گاهی‌اوقات جریان ادرار جنین در سونوگرافی دیده می‌شود. اگر جریان ادرار به سمت بالا حرکت بکند، جنین به احتمال فراوان پسر میباشد.

اندام تناسلی مردانه:

در بیش موارد بین هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری می‌توان اندام‌های تناسلی مردانه از جمله بیضه‌ها، کیسه بیضه و آلت تناسلی را در سونوگرافی تشخیص داد. این‌ها نشانه‌های واضح جنسیت مذکر هستند.مشاهده علامت ساژیتال، جریان ادرار و اندام تناسلی مردانه در سونوگرافی نشانه‌دهنده جنین پسر میباشد.

علت اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر

هر چقدر مدت وقت بیشتری از بارداری شما گذشته باشد، دقت سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین بالاتر می‌رود. برای مثال، تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته چهارده در مقایسه با تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی هفته دوازده بیش میباشد که این سبب می‌شود پزشک زنان راحت‌تر جنسیت فرزندتان را تشخیص دهد. سایر عواملی که می‌توانند روی دقت سونوگرافی تاثیر بگذارند عبارت‌اند از:

مهارت و تجربه شخصی که سونوگرافی را انجام می‌دهد: هر چقدر تکنسین یا پزشکی که سونوگرافی را انجام می‌دهد باتجربه‌تر باشد، نتیجه تست دقیق‌تر خواهد بود.

تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی (3)

تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی (۳)

اندازه بدن مادر:

اگر جثه بزرگی داشته باشید، تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی دشوارتر میباشد.

درست کردن گاز یا نفخ:

گاز و نفخ که ۲ علامت رایج بارداری هستند می‌توانند عکس را تیره و تشخیص جنسیت را دشوار کنند.وضعیت قرارگیری جنین در رحم: مواردی مثل پاهای ضربدری و وجود بند ناف بین پاها سبب می‌شوند جنسیت جنین اشتباه تشخیص داده شود.

تعداد جنین‌ها:

وقتی که چند جنین در رحم خود دارید، امکان دارد آن‌ها بین یکدیگر قرار بگیرند که این روی دقت سونوگرافی تاثیر دارد.
چه چیزی سبب فراوان شدن آب دور جنین می شود؟سونوگرافی ۱ روش بی‌خطر برای تشخیص جنسیت جنین میباشد، ولی ۱۰۰ درصد بدون خطا نیست.

کلام پایانی

سونوگرافی جنین ۱ آزمایش مهم میباشد که در دوران بارداری انجام می‌شود. پزشکان از این تست برای بررسی رشد و تکامل جنین و تعیین جنسیت آن استفاده می‌کنند. در صورتی که سونوگرافی در وقت متناسب و بوسیله افراد باتجربه انجام شود، به احتمال فراوان می‌تواند به درستی جنسیت جنین را تشخیص دهد.

مرکز خدمات پرستاری همراه شما

ارائه دهنده ی خدمات پرستاری،پرستاری در منزل،پرستاری از سالمند،خدمات پزشکی در منزل و…. آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.برای تماس با ما با شماره های سایت تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *