تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت

تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت : عوارض دیابت Diabetes Complications در بیماران مبتلا به انواع مختلف دیابت معمولا مشکل ساز میباشد و می تواند باعث بروز مشکلات ثانویه دیگری گردد که کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی کاهش میدهد ، ولی خوشبختانه میتوان با استفاده از تکنیک هایی خاصی از این عوارض پیشگیری کرد و دیابت را کنترل نمود.

آشنایی با ۱۲ تا از تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت

۱- کربوهیدرات ها را با دقت برگزینید

دیابت به این معنی نیست که میبایست کربوهیدرات ها را به طور کامل کاهش بدهید. کربوهیدرات هایی را برگزینید که به آرامی در بدن تجزیه میشوند و انرژی ثابتی را فراهم می کنند. از غلات کامل، لوبیا، آجیل و سبزیجات و میوه های تازه در رژیم غذایی استفاده نمایید.

بله، شما میتوانید میوه را حتی با این که شیرین میباشد بخورید. این امر درباره خوردن مقادیر متناسب کربوهیدرات در هر وعده غذایی میباشد. یک متخصص تغذیه می تواند به شما یاری بکند تا متوج بشوید که چه مقدار کربوهیدرات برای شما متناسب میباشد.

۲- برای پیشگیری از عوارض دیابت وزن کم نمایید

از گام های کوچک آغاز نمایید. اگر اضافه وزن دارید، کاهش تنها چند پوند می تواند توانایی بدن در استفاده از انسولین را بهبود بخشد. این به کاهش قند خون و بهبود فشار خون و چربی خون شما یاری میکند.

هم چنین انرژی بیشتری خواهید داشت.تلاش نمایید بیش از آنچه می خورید کالری بسوزانید. برای آغاز، تلاش نمایید چربی، قند و کالری اضافی را از رژیم غذایی خود حذف نمایید.

تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت

۳- به اندازه کافی بخوابید

خواب فراوان یا کم می تواند اشتها و هوس شما را برای غذاهای پر کربوهیدرات زیاد شدن دهد. این امر می تواند منجر به زیاد شدن وزن شود و خطر عوارضی همچون بیماری قلبی را زیاد شدن دهد.

بنابراین برای هفت یا هشت ساعت خواب در شب برنامه ریزی نمایید. اگر دچار اختلال آپنه خواب هستید، درمان آن می تواند وضعیت خواب را بهبود بخشد و سطح قند خون شما را کاهش دهد.

۴- فعال باشید و با ورزش از عوارض دیابت پیشگیری کنید

ورزشی را که یار دارید برگزینید. راه رفتن، رقصیدن، دوچرخه سواری یا فقط راهپیمایی در محل در حالی که با تلفن صحبت می نمایید. اینکار را نیم ساعت در روز انجام بدهید و به انجام منظم آن پایبند باشید.

ورزش می تواند به شما در کاهش خطرات قلبی عروقی، سطح کلسترول و فشار خون یاری بکند. هم چنین می تواند به فرد در کنترل وزن و کاهش استرس موثر بوده و در کاهش مصرف داروهای دیابت یاری بکند.

تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت

۵ برای کنترل عوارض دیابت ، قند خون را روزانه کنترل نمایید

اگر مبتلا به دیابت هستید ضروری میباشد که قند خون را بصورت منظم اندازه گیری کنید و در واقع بررسی سطح گلوکز خون می تواند به شما یاری بکند از عوارض دیابت همچون درد های عصبی جلوگیری نمایید یا از بدتر شدن آنان پیشگیری کنید.

بررسی قند خون می‌تواند به شما یاری بکند تا ببینید که چطور غذاها و فعالیت‌ها بر بدن تأثیر می‌گذارند و آیا برنامه درمانی شما مؤثر میباشد یا خیر. دکتر می تواند به مریض در تعیین محدوده سطح گلوکز هدف یاری بکند. هرچه فرد به هدف خود نزدیکتر شود، احساس بهتری خواهد داشت.

۶-استرس را مدیریت نمایید

هنگامی دیابت دارید، استرس می تواند باعث زیاد شدن سطح گلوکز خون شود. هر گونه استرس جسمی یا روحی را از خود دور نمایید. تکنیک های مقابله با عوامل استرس آور را یاد بگیرید. تکنیک های تمدد اعصاب همچون تمرینات تنفسی، یوگا و مدیتیشن امکان دارد به ویژه در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر باشند.

۷-میزان نمک را در رژیم غذایی محدود کنید

مقدار نمک را در رژیم غذایی خود کاهش بدهید. این کارممکن میباشد به کاهش فشار خون و محافظت از کلیه ها یاری بکند. بیش نمک در رژیم غذایی آمریکایی ها از غذاهای فرآوری شده تامین میشود.

از غذاهای فسد فود و آماده خودداری نمایید و در صورت امکان از مواد غذایی تازه استفاده نمایید. هنگام آشپزی به جای نمک با گیاهان و ادویه ها غذا ها را مزه دار نمایید.

بزرگسالان ۵۱ ساله و بالاتر و افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی میبایست با دکتر خود درباره میزان کاهش مصرف سدیم صحبت کنند. به طور کلی، افراد مبتلا مصرف نمک در کسانی که به دیابت مبتلا هستند میبایست به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز کاهش یابند، ولی دکتر امکان دارد مقادیر کمتری را توصیه بکند.

تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت

۸- خطر بیماری قلبی و دیابت

بیماری قلبی می تواند یکی از عوارض دیابت باشد. با انجام این اصول مراقب بروز بیماری قلبی باشید

کنترل سطح A1C : این عدد معیار میانگین کنترل قند خون فرد در ۲ تا ۳ ماه گذشته میباشد. امکان دارد دو یا چند بار در سال نیاز به بررسی داشته باشید. درباره سطح متناسب این شاخص با دکتر صحبت نمایید.

کنترل فشار خون، هدف: مقدار فشار خون میبایست ذیل ۱۴۰/۸۰ میلی متر جیوه.

کنترلLDL: این چربی میبایست به ۱۰۰ میلی گرم در روز یا کمتر برسد ،

کنترل HDL: این عدد میبایست بالای ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر در مردان و بیشتر از ۵۰ در زنان باشد و تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر ایده آل میباشد ،

۹- مراقب التهابات و کبودی های بدن باشید

دیابت خطر عفونت را زیاد شدن میدهد و روند بهبودی را کند میکند، بنابراین حتی بریدگی ها و خراش های ساده را هم سریع درمان نمایید. زخم بدن را به درستی تمیز نمایید و از کرم آنتی بیوتیک و باند استریل استفاده نمایید.

اگر پس از چند روز زخم ها بهتر نشدند به دکتر مراجعه نمایید. هر روز پای خود را از لحاظ تاول، بریدگی، زخم، قرمزی یا تورم چک نمایید. برای جلوگیری از ترک خوردن پوست پاها آن را مرطوب نمایید

۱۰- عادت سیگار کشیدن خود را ترک کنید

احتمال مرگ زودرس افراد مبتلا به دیابت که سیگار می کشند دو برابر بیش از افرادی میباشد که سیگار نمی کشند. ترک سیگار به قلب و ریه های شما یاری میکند. فشار خون و خطر سکته مغزی، حمله قلبی، اسیب عصبی و بیماری کلیوی را کاهش میدهد. از دکتر درباره روشهای ترک دخانیات مشورت بخواهید.

تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت

۱۱- غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

هیچ رژیم غذایی منحصر به فردی برای دیابت وجود ندارد. ولی در این مورد اصولی وجود دارد که میبایست به خاطر داشته باشید: از غذاهای فوق العاده همچون انواع توت ها، سیب زمینی شیرین، ماهی با اسیدهای چرب امگا ۳ و سبزیجات سبز تیره و ورق دار بیش استفاده نمایید.

به برچسب مواد غذایی نگاه نمایید و از مصرف چربی های اشباع شده و چربی های ترانس خودداری نمایید. در عوض، چربی های تک و چند شاخه ای غیراشباع همچون روغن زیتون را برگزینید. با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا به شما مشاوره شخصی بدهد.

۱۲- انجام معاینات منظم (تکنیک های پیشگیری از عوارض دیابت)

ضروری میباشد که دو تا چهار بار در سال به دکتر مراجعه نمایید. اگر انسولین مصرف می‌کنید یا برای متعادل نمودن سطح قند خون خود به یاری نیاز دارید، امکان دارد نیاز به مراجعه بیشتری داشته باشید.

هم چنین سالانه حداقل یکبار به چشم دکتر مراجعه کنید. شما میبایست از لحاظ اسیب های چشمی، عصبی، کلیوی و سایر عوارض غربالگری بشوید. دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه نمایید. و حتما به دکتر و پرستاران اعلام کنید که به دیابت مبتلا هستید.


ارائه خدمات پرستار سالمند در منزل ، پرستار کودک در منزل ، پرستار بیمار در منزل ، فیزیوتراپی در منزل ، تزریقات در منزل و… با بهترین تیم در سایت پرستاری در منزل همراه شما. برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *