فرآیند جذب دارو در بدن

فرآیند جذب دارو در بدن :این پرسش برای بسیاری از افراد قبل می آید که سرنوست دارو در بدن چه میشود و یا در بدن چطور جذب میشوند.حتما برایتان قبل آمده میباشد با برچسب داروهایی که دکتر برایتان تجویز کرده میباشد با عنوان” دارو را با معده خالی مصرف کنید”و یا ” دارو را همراه غذا مصرف کنید” مواجه شده باشید.

اکثر افراد از تداخل ۱ دارو یا داروی دیگر اطلاعاتی دارند ولی آیا میدانید غذا هم بر نحوه عملکرد داروها تاثیر می گذارد؟

درک این موضوع زیاد مهم میباشد زیرا سبب میشوند تا برترین بهره را از داروها بگیرید.پس از بلع، دارو اول به معده رفته و بعدا جذب بدن میشود. برخی از داروها نبایستی همراه غذا مصرف شوند زیرا مواد غذایی می توانند جذب دارو را کاهش و یا به تاخیر اندازند.برخی دیگر از داروها هم در صورتی که غذایی در معده تان باشد به خوبی جذب نمی شوند و این امر سبب میشود تا دارو بطور موثر عمل نکند.

چه مدت طول می کشد تا بدن دارویی را جذب کند؟

روش مصرف و میزان حلالیت دارو بر وقت جذب آن موثر هستند. به طور کلی معمولاً ۳۰ دقیقه طول می کشد تا بیش دارو ها حل و جذب بدن شوند. وقتی که ۱ دارو در قالب ۱ پوشش ویژه باشد که امکان دارد به محافظت دارو از اسیدهای معده یاری بکند غالباً وقت رسیدن آن به جریان خون بیش میباشد.

فرآیند جذب دارو در بدن

فرآیند جذب دارو در بدن

سبزیجات دارای ورق سبز که حاوی ویتامینK بیشتری هستند

همچون اسفناج، کلم و کاهو سالادی می توانند بر داروی وارفارین ( کوادمینین) که رقیق کننده خون میباشد تاثیر بگذارند.ویتامین K اثرات وارفارین را معکوس و لخته شدن خون را زیاد شدن میدهد . ضروری نیست درخوردن این سبزیجات هنگام مصرف وارفارین خودداری نمایید فقط کافیست در مصرف آن ها زیاده روی نداشته باشید.

گریپ فروت

گریپ فروت و آب آن می تواند توانایی بدن را برای پردازش برخی داروها کاهش بدهند و باعث درست کردن برخی عارضه های جانبی شوند.در گونه مصرف آتورواستاتین ( لیپیتور)، سیمواستاتین ( زوکور، ویتروین ) یا لوواستاتین (مکاوور) که برای درمان کلسترول بالا تجویز میشوند از مصرف این میوه خودداری نمایید.

خوراکی هایی که حاوی مقادیر بالایی تیرامین هستند

همچون میوه خشک ، پنیر و گوشت دودی درصورتی که داروهای خاصی به نام مهار کننده مونوآمین اکسیداز مصرف می نمایید عوارض جانبی به همراه خواهند داشت.داروهایی که برای درمان افسردگی از جمله فنلزین ( ناردیل)، ترانیل سیپرومن ( پارانت) و آنتی بیوتیک لاینزولید ( زیوکس) مصرف میشوند هم با غذاهای حاوی تیرامین امکان دارد اثر منفی داشته باشند.

چطور میتوان گفت که غذاها بر داروها اثر می گذارند؟

پیش از مصرف دارو به برچسب آن ها دقت نمایید و اطلاعات آن را برای خودتان بررسی نمایید. هم چنین میتوانید در رابطه با وضعیت خود برای مصرف دارو با داروساز هم صحبتی داشته باشید.

چطور بدن دارو را متابولیز میکند؟

وقتی که بدن انسان آغاز به سوخت و ساز ۱ دارو میکند، ارگان های مختلفی مواد اولیه آن را پیش از آزاد شدن در جریان خون پردازش می کنند.در حالی که امکان دارد این فرایند ساده به پیشنهاد برسد، داروهای مختلف با درجات مختلف، فرمول های مختلف و تجویز دوز مختلف به طور متفاوتی حل میشوند و بدن هرشخص برای متابولیز دارو منحصربفرد میباشد و به طور خاص دارو را متابولیز خواهد نمود.

چطور دارو وارد جریان خون میشود؟

طیف وسیعی از داروها بصورت خوراکی مصرف میشوند و در دستگاه گوارش تجزیه خواهند شد.پس از بلع دارو ، پیش از آن که از کبد عبور بکند بوسیله اسید های معده شکسته شده و بعدا وارد جریان خون میشود. برخی از داروها امکان دارد به مدت طولانی در جریان خون باقی بمانند که این امر به میزان مصرف و داروی مصرفی تجویز شده بستگی دارد.

چه عواملی در جذب دارو تأثیر می گذارند؟

در تعیین وقت ضروری برای هضم کامل دارو، عوامل مختلفی درگیر هستند که بر میزان حساسیت فرد و جذب دارو موثر هستند از جمله:

سن
وزن
جنسیت
وقت مصرف دارو
سطح فعالیت بدنی
سطح استرس
محتوای معده و سطح PH
وجود داروهای دیگر.

فرآیند جذب دارو در بدن

فرآیند جذب دارو در بدن

اسید معده امکان دارد باعث بکند شدن اثر برخی از داروها شود . علاوه بر این ، وقتی که ۱ دارو در کبد متابولیز میشود، پیش از رسیدن به جریان خون ، قدرت و اثر آن کاهش می یابد.

نحوه جذب داروها:

برخی از اشکال دارویی جذب قوی تری دارند. به عنوان مثال، داروهای تزریق داخل وریدی امکان دارد قوی تر از کپسول عمل کنند.۱ قرص ذیل زبانی و داروهای تجویز رکتالی به طور معمول با سرعت بیشتری از سیستم گردش خون حرکت میکند و بنابراین به سرعت متابولیز میشود.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *