نقش منیزیم در بدن

نقش منیزیم در بدن:منیزیم (Magnesium) یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که نقش مهمی در عملکرد درست سیستم عضلانی-عصبی، تنظیم فشار خون و تقویت سیستم ایمنی دارد. کمبود این ماده را می‌توان با رژیم غذایی و مکمل برطرف نمود.بدن ۱ فرد بالغ حدود ۲۵ گرم منیزیم دارد که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن درون سیستم اسکلتی ذخیره می‌شوند.

بقیه این عنصر در ماهیچه‌ها، مایعات بدن و بافت‌های نرم قرار دارند. نقش این ماده در بیشتر از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن انسان پررنگ میباشد. از همین‌رو پزشکان کمبود منیزیم را با طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مختلف دارای ارتباط می‌دانند. بنابراین مصرف مقدار مجاز و توصیه‌شده ماده معدنی منیزیم بصورت روزانه برای بدن لازم میباشد.

بادام زمینی، بادام هندی و اسفناج منابع غنی از این ماده هستند. اگر فردی نتواند از راه رژیم غذایی منیزیم کافی دریافت بکند، دکتر مصرف مکمل را شروع خواهد نمود.

منیزیم چیست؟

این ماده نوعی مواد معدنی مهم میباشد که به عملکرد بهتر بدن یاری می‌کند.این ماده یکی از ۷ مواد معدنی مورد نیاز بدن میباشد که افراد میبایست در روز حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم از آن را مصرف کنند.

اغلب عملکردهای مهم بدن مانند تولید انرژی، ساخت پروتئین DNA، استحکام استخوان، حفظ تعادل الکترولیت‌ها، تقسیم سلولی درست، تقویت عضله قلب و… نیاز به منیزیم دارند. دریافت کافی این ماده معدنی از بیماری‌هایی همچون آلزایمر، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی و میگرن پیشگیری می‌کند.

نقش منیزیم برای بدن

اگر برای شما هم پرسش قبل آمده منیزیم برای چی خوبه می‌توانید در ذیل با عملکرد این ماده برای بدن و تاثیرات آن بر سلامتی افراد آشنا شوید:

نقش منیزیم در بدن

نقش منیزیم در بدن

سلامت استخوان‌ها

منیزیم با تنظیم سطح ویتامین D و کلسیم نقش مهمی در تشکیل استخوان سالم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد دریافت کافی این ماده سبب تراکم استخوان بیش و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی می‌شود.

تصویری از پزشکان برتر تخصص
دریافت نوبت حضوری از برترین متخصصان داخلی
دریافت نوبت
کنترل قند خون

این ماده معدنی در تنظیم متابولیسم انسولین و کنترل گلوکز خون زیاد موثر میباشد. از همین‌رو می‌توان آن را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ لازم دانست. اگر بدن شما به اندازه کافی منیزیم دریافت نکند، دچار وضعیت مقاومت به انسولین خواهد شد. این وضعیت پیش‌زمینه‌ای برای ابتلا به دیابت نوع ۲ میباشد.

سلامت قلب و عروق

یکی از مهم ترین فواید منیزیم، حفظ سلامت عضلات بدن از جمله عضله قلب میباشد. از همین‌رو میبایست این ماده را برای سلامت قلب لازم دانست. تحقیقات نشان می‌دهد اگر بدن به اندازه کافی منیزیم دریافت نکند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی همچون نارسایی قلب زیاد شدن می‌یابند.

در این مواقع متخصص قلب از منیزیم برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌کند. از طرفی مصرف مقدار کافی این ماده سبب تنظیم فشار خون می‌شود که در غیر این گونه خود عامل بزرگی برای بیماری‌های قلبی به‌شمار می‌آید.

مبارزه با اضطراب

سطوح منیزیم در اختلالات خلقی همچون افسردگی و اضطراب نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده عدم دریافت کافی بدن از این ماده با سطوح بالای اضطراب دارای ارتباط میباشد و ۲۲ درصد افراد ذیل ۶۵ سال در گونه نداشتن منیزیم در رژیم غذایی خود دچار افسردگی می‌شوند.

 

دیگر فواید منیزیم برای بدن عبارت‌اند از:

کاهش سردردهای میگرنی
بهبود علائم سندروم قبل از قاعدگی (PMS)
بهبود عملکرد عضلانی ورزشکاران
کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی
مقدار توصیه شده مصرف روزانه منیزیم برای بدن

در جدول ذیل میزان توصیه شده این ماده بصورت روزانه را بر اساس سن و جنسیت مشاهده می‌کنید:

سن زن مرد
-۱ تا ۳ سال ۸۰ میلی‌گرم ۸۰ میلی‌گرم
-۴ تا ۸ سال ۱۳۰ میلی‌گرم ۱۳۰ میلی‌گرم
-۹ تا ۱۳ سال ۲۴۰ میلی‌گرم ۲۴۰ میلی‌گرم
-۱۴ تا ۱۸ سال ۳۶۰ میلی‌گرم ۴۱۰ میلی‌گرم
-۱۹ تا ۳۰ سال ۳۱۰ میلی‌گرم ۴۰۰ میلی‌گرم
-۳۱ تا ۵۰ سال ۳۲۰ میلی‌گرم ۴۲۰ میلی‌گرم
-بالای ۵۱ سال ۳۲۰ میلی‌گرم ۴۲۰ میلی‌گرم

زنان در دوران بارداری میبایست مصرف روزانه منیزیم را حدود ۴۰ میلی‌گرم زیاد شدن بدهند. کارشناسان اغلب مصرف روزانه این ماده برای نوزادان ذیل ۱ سال را بر اساس مقادیر موجود در شیر مادر بررسی می‌کنند.

قرص منیزیم برای چیست؟

اگر بدن این ماده معدنی را بصورت طبیعی از منابعی همچون بادام زمینی، اسفناج، بادام هندی، لوبیا پخته، نان سبوس‌دار، آووکادو، ماست کم‌چرب، بلغور جو دوسر و لوبیا چشم‌بلبلی دریافت نکند، میبایست برای تامین آن مکمل مصرف نمود.

مکمل منیزیم بصورت قرص، کپسول و قرص جوشان در بازار موجود میباشد و می‌توان آن را بدون نسخه دکتر تهیه نمود. ولی بهتر میباشد برای میزان دوز مصرفی این مکمل با دکتر مشورت نمایید، زیرا مصرف بیش از حد مجاز می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی همچون مشکلات گوارشی شود.

مصرف بیشتر از حد قرص منیزیم چه عوارضی دارد؟

دریافت بیشتر از حد این ماده برای بدن پسندیده نیست. درواقع با مصرف دوز بیشتر از اندازه توصیه‌شده در روز، احتمال اسهال و استفراغ زیاد شدن می‌یابد. هم چنین افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی دچار نوع خاصی از مسمومیت می‌شوند. دیگر خطرات ناشی از مصرف بیشتر از حد این ماده معدنی عبارت‌اند از:

ضعف اعصاب بدن
آریتمی قلب
تنگی نفس
غش و بیهوشی
فشار خون پایین
از دست دادن کنترل
اختلال در سیستم عصبی-مرکزی

مصرف بیشتر از حد این ماده معدنی نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند عملکرد درست بدن را مختل بکند.

نقش منیزیم در بدن

نقش منیزیم در بدن

پودر منیزیم برای چی خوبه؟

پودر منیزیم بصورت ساشه‌های متعدد در ۱ بسته‌بندی به فروش می‌رسد که برای مصرف آن نیازی به آب نیست. شما می‌توانید ۱ ساشه را باز نمایید و روی زبان خود بریزید تا جذب شود. افراد زیادی تصور می‌کنند منیزیم نوعی ویتامین میباشد، بنابراین هر چه بیش مصرف کنند برای بدن مفید میباشد.

در حالی که این عنصر نوعی ماده معدنی میباشد که به دلیل تولید پودر آن با ویتامین‌های گروه B به اشتباه ویتامین منیزیم شناخته می‌شود.

به طور کلی ترکیب پودر منیزیم با ویتامین‌های گروه ب به عملکرد بدن در شرایط ذیل یاری می‌کند:

عملکرد درست عضلات
حفظ تعادل الکترولیت‌ها
تامین انرژی بدن
کاهش قند خون
کنترل فشار خون
بهبود سیستم عصبی بدن
تقویت عضله قلب

منابع طبیعی منیزیم کدامند؟

شما می‌توانید با مصرف منابع طبیعی این ماده معدنی، آن را برای بدن تامین بکند.خوشبختانه این ماده معدنی به وفور در مواد غذایی که در طول روز می‌خوریم، یافت می‌شود.

برترین منبع طبیعی آن عبارت‌اند از:

موز
اسفناج
لوبیا
شکلات تلخ
تخمه کدو
کره بادام زمینی
شیر
انجیر خشک
انواع بادام
شیر سویا
سیب‌زمینی با پوست
برنج قهوه‌ای
کلم پیچ
دانه آفتابگردان
دانه کنجد
نخودفرنگی
ذرت شیرین

دمنوش حاوی منیزیم

دمنوش‌هایی که حاوی این ماده معدنی هستند می‌توانند تاثیرات مثبتی بر بدن افراد داشته باشند. این ماده نقش مهمی در فعالیت‌های بیولوژیکی بدن ایفا می‌کند. از همین‌رو دمنوش‌های گیاهی همچون چای نعناع، آویشن و بابونه منابع خوبی از منیزیم محسوب می‌شوند.

 

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *