مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی

مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی : به دلیل این که نخاع قابلیت ترمیم ندارد، پرستاری از مریض قطع نخاع از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. طبق آمار سالانه در حدود ۱۲۰۰۰ ضایعه نخاعی در آمریکا اتفاق می‌افتد. اکثر این قربانیان افراد بین ۱۶ تا ۳۰ سال هستند که بر اثر تصادف با وسایل نقلیه موتوری و زمین‌خوردن دچار سانحه می‌شوند.

 آشنایی بامراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی در منزل

زمانیکه نخاع یا عصب انتهای کانال نخاعی آسیب ببیند، ضایعه نخاعی درست کردن می‌شود. این بیماری در اغلب موارد منجر به ناتوانی دائمی در عملکردهای بدن در ذیل محل آسیب می‌شود. ضایعه نخاعی بیش بر اثر سوانح و تصادفات درست کردن می‌شود. طبق آمار در هر ۲ ساعت ۱ شخص بر اثر سانحه و تصادف دچار قطع نخاع می‌شود. مواردی که سبب قطع نخاع یا ضایعه نخاعی می‌شود، شامل موارد زیر می‌شود:

ضربه گلوله یا چاقو
برق‌گرفتگی
بروز التهاب، خون‌ریزی و تورم در اطراف نخاع
آسیب به ستون فقرات بر اثر سرطان و عفونت
سقوط از ارتفاع
آسیب‌دیدگی سر و ستون فقرات بهنگام ورزش
آسیب‌های وارده در تصادفات و سوانح رانندگی به سر، گردن، کمر و قفسه سینه
شیرجه در آب کم‌عمق
درست کردن چرخش شدید در قسمت میانی بدن

مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی

انواع ضایعه نخاعی

به‌طورکلی ۲ نوع ضایعه نخاعی به وجود می آید:

ضایعه نخاعی ناقص

در این حالت قدرت تحرک و احساس فرد به طور کامل از بین نمی‌رود. معمولاً فرد توان حرکت‌دادن یکی از پاهایش را دارد، در برخی از اندام‌ها احساس دارد و عملکرد یک سمت بدن آنها بهتر از سمت دیگر میباشد.(مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی)

ضایعه نخاعی کامل

در قطع نخاع کامل فرد توان حسی و حرکتی هر ۲ سمت بدنش را از دست می‌دهد. ضایعه نخاعی کامل در هر قسمتی از طناب نخاعی امکان دارد، رخ دهد.(مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی)

علائم ضایعه نخاعی

موارد ذکر شده در ذیل نشان از درست کردن ضایعه نخاعی دارند:

درد شدید در گردن و کمر
مورمور شدن بدن
ناتوانی در حرکت‌دادن اندام‌های مختلف بدن
ناتوانی در تشخیص گرما و سرما
ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع
گرفتگی عضلانی
تنگی نفس و اختلالات تنفسی
احساس درد شدید در ناحیه آسیب‌دیده

پرستاری از مریض قطع نخاع، احتیاج به مراقبت‌های خاصی دارد که در ادامه به بررسی تمامی این موارد می‌پردازیم:

مراقبت‌های حرکتی

باتوجه‌به میزان آسیب‌دیدگی اگر مریض قادر به استفاده از صندلی چرخ‌دار یا بریس باشد، آموزش‌های ضروری بوسیله فیزیوتراپ به وی داده می‌شود.(مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی)

مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی

مراقبت از مفاصل مریض

مفاصل اندام آسیب‌دیده که توان حرکتی ندارند، پس از مدتی دچار خشکی و سفتی می‌شوند. خشکی مفاصل می‌تواند مشکلات جدی برای پرستاری از مریض درست کردن بکند. این عارضه برگشت‌ناپذیر بوده، به همین دلیل ضروری میباشد روزانه و چندین بار در روز پایان مفاصل اندام فلج‌ شده بوسیله پرستار مریض حرکت داده شود. فیزیوتراپ این آموزش‌ها را هم به پرستار یا همراه مریض می‌‌دهد.

مراقبت‌های پوستی

به علت اینکه مریض توانایی حرکت‌دادن لگن و اندام تحتانی را ندارد، در معرض خطر زخم بستر قرار می‌گیرد. این زخم‌ها که بیش در ناحیه پشت لگن و پا درست کردن می‌شوند، با حرکت دادن مکرر مریض در بستر قابل پیشگیری هستند. هم چنین می‌توانید از تشک‌های مخصوص طبی که با نام تشک مواج در بازار وجود دارند، استفاده نمایید.

مراقبت‌های دستگاه ادراری و دفعی

بیماران قطع نخاعی کنترل ادرار و مدفوع را ندارند. برای این بیماران سوند ادراری زده می‌شود. هم چنین به مریض آموزش داده می‌شود که چطور تا حدودی کنترل ادرار و مدفوع خود را داشته باشد.(مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی)

اهمیت پرستاری از مریض قطع نخاع در منزل

برنامه‌ها و اهداف مراقبتی که به‌منظور پرستاری از مریض قطع نخاع در منزل میبایست انجام بدهید، شامل جلوگیری از آسیب بیش به نخاع، بهبود عملکرد تنفسی، به‌حداقل‌رساندن عوارض بیماری، یاری به ارتقا تحرک و سلامتی، استقلال و حمایت روحی مریض می‌شود.به‌طورکلی نقش پرستار مریض به‌عنوان حامی زیاد بااهمیت میباشد.

درست کردن محیط سالم و ایمن از وظایف پرستار به شمار می‌رود. پرستار می‌تواند به شکل‌گیری احساسات و باورهای درست در ذهن مریض یاری بکند تا مریض بتواند سلامتی و تندرستی خود را تا حدودی بازیابی بکند.(مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی)

 

مراقبت های لازم برای بیماران قطع نخاعی

سخن پایانی

در پرستاری از مریض قطع نخاع میبایست به مریض یاری نمایید تا در انجام کارهای شخصی خود تا جایی که می‌تواند مستقل عمل بکند. فعالیت‌های مربوط به تمرکز ذهن به مریض یاری می‌کند تا تحمل و استقامت وی بالا رفته و ایمنی بیشتری برای وی درست کردن می‌کند. توجه داشته باشید مریض قطع نخاعی برای سپری نمودن زندگی به ابزار ویژه‌ای احتیاج دارد که نیاز میباشد آن‌ها را برای مریض تهیه نمایید.

مطالب مرتبط :

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *