نارسایی قلبی در سالمندان

نارسایی قلبی در سالمندان

یکی از شایع ترین بیماری‌های دوره سالمندی در کشور ما بیماری‌های قلبی می‌باشد. از آنجا که زیاد شدن سن یکی از مهم‌ترین عوامل خطرنارسایی قلبیدر سالمندان می‌باشد، طبیعی می‌باشد که سالمندان با بیماری‌های قلبی عروقی مواجه باشند.

به طور کلی بیماری‌های عروق کرونر به دلیل تصلب شرایینو همچنین نارسایی قلبی با زیاد شدن سن ارتباط مستقیمی دارد و همچنین عضله قلب در سنین بالا طی فرآیند پیر شدن بدن تسلیم فرآیند سالمندی می‌شود و سلول‌های قلب به دلیل سالخوردگی تغییر ماهیت میدهد و قلب همچون بقیه اعضای بدن دچار اختلال در عملکرد طبیعی خود می‌شود. بنابراین نارسایی قلب به علت سن بالا و بیماری‌های عروق کرونر در سالمندان شیوع دارد البته پایان عروق بدن همچون عروق مغزی در سنین بالا امکان دارد دچار تصلب شرایینشود چنان که بیماری‌های مغزی در سالمندان شایع تر می‌باشد.

سکته قلبی و علایم آن

حمله قلبی به علت انسداد رگ‌های خونی رخ می‌دهد. بسته شدن رگ‌های خونی باعث نرسیدن اکسیژن کافی به عضله قلب و از بین رفتن سلول‌های آن می‌شود.عوامل مختلفی باعث بروز ایست قلبی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کلسترول بالای خون، مصرف دخانیات، اضافه وزن و عمدتاً سبک‌های نادرست زندگی اشاره نمود.

این علائم ظاهری عبارتند از:

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه هنگام سکته قلبی همیشه با احساس فشردگی همراه نیست، بلکه برخی افراد احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه می کنند که به طور کامل ضعیف می‌باشد. لذا هیچ نوع دردی در ناحیه قفسه سینه را نبایستی نادیده گرفت.

احساس درد در دست چپ

این یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی می‌باشد. بنابراین چنانچه فرد درد در قسمت چپ به‌خصوص دست چپ را حس نمود، یک احتمال قوی برای حمله قلبی می‌باشد. برترین راه برای جلوگیری از هر گونه عواقب شدید، درمان فوری و اخذ خدمات پزشکی می‌باشد.

درد در ناحیه فک

گاهی اوقات درد ناشی از سکته قلبی، خارج از ناحیه قفسه سینه می‌باشد و باعث درد گردن، شانه، درد پشت و حتی دست‌ها می‌شود.

احساس خستگی شدید

چنانچه فرد خیلی زود احساس خستگی بکند امکان دارد در معرض خطر حمله قلبی باشد. تلاش نمایید نوع خستگی خود و چگونگی آن را تجزیه و تحلیل کنید؛ مثلا بررسی کنید که خستگی شما ناشی از فعالیتهای روزمره همچون راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و … و یا اینکه خود به خود حادث شده می‌باشد.

این تجزیه و تحلیل‌ها به کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی چنانچه شما در معرض خطر باشید، یاری می‌کند. در این مورد می‌توانید از دکتر تان مشاوره بگیرید. منظور از خستگی مفرط، خستگی می‌باشد که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می‌شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، این علامت را نادیده نگیرید.

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش نمودن

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش هم از علائم شایع سکته قلبی هستند، هر چند که در هر فرد دچار حمله قلبی بروز نمی کنند.

مراقبت‌های پس از سکته قلبی

ضروری می‌باشد بدانید بهبودی پس از سکته قلبی امکان دارد ۸-۶ هفته طول بکشد و در این مدت ضروری می‌باشد به توصیه‌های ذیل به دقت عمل کنید:

۱-از فعالیتهای سنگین و هر فعالیتی که باعث درست کردن درد قفسه سینه یا تنگی نفس و خستگی می‌شود خودداری نمایید.

۲-فعالیت‌های خود را به تدریج زیاد شدن بدهید. برای مثال بعد از ترخیص از بیمارستان با پیاده روی روزانه و فاصله کوتاه آغاز نمایید و به تدریج هر روز مسیر خود را چندین قدم زیاد شدن بدهید.

۳-از ورزش‌های سنگین مثل وزنه برداری، کار با دستگاه و غیره پرهیز نمایید.

۴-بعد از غذا استراحت نمایید از پیاده روی و ورزش در این هنگام خودداری نمایید.

۵-از مواجهه با هوای خیلی سرد و خیلی گرم و بیرون ماندن و قدم زدن در طوفان و باد شدید خودداری نمایید.

۶-از مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی پرهیز نمایید.

۷-مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های دارای کافئین را محدود نمایید.

۸-رژیم غذایی کم نمک، کم چربی، کم کالری و مناسب با بیماری زمینه ای مثل قند، چربی و فشار خون را رعایت نمایید.

۹-از استرس روحی و فشارهای عصبی تا حد ممکن اجتناب نمایید

۱۰-قند خون خود را در فواصل مرتب چک نمایید .

۱۱-حمام کردن: معمولا ۴ تا ۵ روز بعد از سکته قلبی می‌توانید حمام نمایید.بهتر است نخستین بار تنها حمام نکنید و از آب خیلی سرد و یا گرم استفاده نکنید. مدت حمام نمودن از ۲۰-۱۵ دقیقه بیش نباشد.

۱۲-رانندگی کردن: تا چهار هفته پس از سکته قلبی از رانندگی کردن خودداری نمایید. به خاطر داشته باشید که از رانندگی طولانی مدت خودداری نمایید.

همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه ویزیت پزشک در منزل، نگهداری از سالمند در منزل، پرستاری از کودک، مشاوره، نگهداری از بیمار در منزل و … به شما عزیزان می‌باشد.

جهت مشاوره و هرگونه سوال ، در صفحه اصلی با ما در ارتباط باشید.

—————————————————————————–

مطالب مرتبط:

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *