آشنایی با علت گلو درد در کودکان و درمان آن 

 گلو درد در کودکان و درمان آن: گلودرد کودکان از بیماری های شایع دوران کودکی میباشد. معمولاً گلودرد نشان دهنده ی عفونت دستگاه تنفسی میباشد. به این دلیل که ۱ کودک نمی تواند احساس گلودرد را به خوبی بیان بکند میبایست متوجه دشواری کودک در بلعیدن غذا باشید. گلودرد کودکان ذیل یکسال و کودکان نوپا دلایل متفاوتی دارد که امکان دارد ناشی از ۱ عفونت ویروسی باشد عفونت‌های باکتریایی و ویروسی هم زیاد مسری هستند.

گلودرد چیست؟

گلودرد ( sore throat) به درد یا سوزش گلو می‌گویند. گلودرد یکی از نشانه‌های برخی بیماری شایع میباشد و معمولاً به دلیل التهاب گلو اتفاق می‌افتد. گلودرد می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در واقع به هرگونه دردی که در گلوگاه تحتانی اتفاق می‌افتد گلودرد می‌گویند.

علایم‌ و نشانه های شایع‌ گلودرد کودکان

علائم گلودرد بسته به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد:

تب
سردرد
بی‌اشتهایی‌
شروع‌ سریع‌ گلودرد
احساس‌ ناخوشی‌ کلی‌
گلودردی‌ که‌ هنگام‌ بلع‌ شدیدتر است‌.
درد گوش‌ در هنگام‌ بلع‌ (گاهی‌ اوقات)
غدد متورم‌ و حساس‌ به‌ لمس‌ در گردن‌
لوزه‌های‌ قرمز و شفاف‌ که‌ ممکن‌ است‌ لکه‌هایی‌ از چرک‌ داشته‌ باشند.
تب و گلودرد کودکان
تب، بدترین علامت گلودرد در نوزاد است. در اکثر موارد، حتی در بزرگسالان، گلودرد منجر به تب می‌شود. وقتی که نوزاد یا کودک تب می‌کند میبایست فورا تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار گیرد.

 

آشنایی با علت گلو درد در کودکان و درمان آن 

۷ علت گلودرد کودکان

گلودرد را دلایل مختلفی همچون عفونت یا زخم های داخلی به وجود می آید. در ادامه ۷ مورد از شایع ترین علل گلودرد ذکر شده میباشد.

۱- سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر عفونت های ویروسی

ویروس ها عامل ۹۰ درصد موارد گلودرد هستند. از جمله ویروس هایی که سبب گلو درد میشوند عبارتند از:

اوریون
سرخک
آبله مرغان
مونونوکلئوز
سرماخوردگی
انواع آنفولانزا
عفونت های باکتریایی
عفونت های باکتریایی هم می توانند سبب گلو درد شوند. شایع ترین آن گلو درد استرپتوکوکی است (عفونت لوزه و گلو ناشی از باکتری های گروه A استرپتوکوک). این باکتری عامل تقریباً ۴۰ درصد از موارد گلو درد در کودکان است. تونسیلیت و عفونت های مقاربتی همچون سوزاک و کلامیدیا هم می توانند سبب گلو درد شوند.

۲- آلرژی

وقتی که سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا همچون گرده گل، پوشش گیاهی و موی حیوانات خانگی واکنش نشان میدهد، مواد شیمیایی را آزاد میکند که سبب درست کردن علائمی همچون احتقان بینی، آبریزش چشم، عطسه و سوزش گلو میشود. مخاط بیشتر از حد در بینی می تواند به بخش پایین گلو وارد شود. به این پدیده اختلال آبریزش از پشت بینی گفته شده و می تواند گلو را تحریک بکند.

۳- آب و هوای خشک

هوای خشک سبب کاهش رطوبت در دهان و گلو شده و حس خشکی و خارش را به وجود می آورد. این نوع اختلال در ماه های سرد و با روشن بودن بخاری تشدید میشود.

۴- دود، مواد شیمیایی و سایر مواد تحریک کننده

بسیاری از مواد شیمیایی مختلف و موجود در محیط گلو را تحریک می کنند. برخی از این مواد عبارتند از:

آلودگی هوا
سیگار و سایر دودهای دخانیات
محصول های بهداشتی و سایر مواد شیمیایی

۵- ریفلاکس گاستروازوفاژیال (gerd)

ریفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD) به حالتی گفته میشود که در آن اسید معده به داخل مری (راه انتقال مواد غذایی از دهان به معده) بازمی گردد. این اسید مری و گلو را می سوزاند و سبب درست کردن علائمی همچون سوزش سر دل و رفلاکس اسید (حالت تهوع) میشود.

۶- تومور

تومور گلو، حنجره یا زبان معمولا از نخستین دلایل گلو درد نیست، ولی گلو دردهایی که به دلیل سرطان درست کردن میشوند با گذر وقت از بین نمی روند.

۷ – جراحت

هرگونه صدمه همچون ضربه یا بریدگی در ناحیه گردن می تواند سبب درد گلو شود. گیر نمودن تکه های سفت غذا در گلو هم می تواند سبب تحریک و درست کردن درد شود.

تارهای صوتی و ماهیچه های گلو براثر استفاده مکرر تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین داشتن گلو درد بعد از فریاد زدن، بلند صحبت نمودن یا آواز خواندن برای مدت وقت طولانی به طور کامل عادی میباشد. گلو درد یکی از علائم رایج بین مربیان و معلمان بدنسازی میباشد که بیش اوقات میبایست با صدای بلند صحبت می کنند.

اقدامات تشخیصی گلودرد

اولین اقداماتی که شما میتوانید انجام دهید:درجه حرارت بدن کودک را اندازه بگیرید تا از وجود تب مطلع بشوید. در گونه وجود گلودرد و بدحالی عمومی کودک، تا وقت مراجعه به دکتر کودک را به مدرسه نفرستید. در گونه وجود گلودرد و سایر علائم عفونت مثل تب و بی حالی در کودک به دکتر مراجعه نمایید. گلودرد استرپتوکوکی میبایست برای پیشگیری از بروز عوارض حتماً درمان شود.

 

آشنایی با علت گلو درد در کودکان و درمان آن 

۸ روش درمان گلودرد کودکان و نوزادان

درمان گلودرد کودکان به علت آن بستگی دارد؛ گلودرد کودکان که از عامل باکتریایی ناشی شده با آنتی بیوتیک ها درمان میشود در حالی که گلودرد که عامل آن ویروس میباشد با استراحت، مصرف داروهای مسکن و سایر داروها برای کاهش علائم درمان میگردد. بطور کلی روشهای درمان گلودرد در ادامه توضیح داده شده میباشد.

۱ – مصرف آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد کودکان
معمولا پزشکان به کودکان ذیل ۲ سال آنتی بیوتیک نمی‌دهند. به این حالا دکتر بر اساس وضعیت و شرایط مریض به او دارو می‌دهد. مصرف آنتی بیوتیک زمانی تجویز می‌شود که عفونت باکتریائی عامل درست کردن گلودرد باشد و گلودرد ارتباطی به عفونت ویروسی نداشته باشد.

۲ – دور نگه داشتن نوزاد از مواد حساسیت‌زا
میبایست نوزاد را از هر چیزی که به آن حساسیت دارد دور نگه داشت.

۳ – مصرف مایعات کافی برای درمان گلودرد
از آنجایی که بلعیدن مواد غذایی برای نوزاد یا کودک مبتلا به گلودرد دشوار میباشد، میبایست به طور مرتب به او مایعات گرم داده شود. دادن آب گرم به نوزاد زیاد مفید میباشد.

۴ – پرهیز از دادن غذا یا مایعات سرد به نوزاد یا کودک
در صورتی که سرماخوردگی یا آنفولانزا عامل اصلی گلودرد نوزاد میباشد، میبایست از دادن غذا یا مایعات سرد ( همچون ماست) به نوزاد خودداری نمود.

۵ – استفاده از داروی مسکن برای درمان گلودرد کودکان
در برخی موارد قبل بر اساس علت گلودرد و وضعیت نوزاد، مصرف داروی مسکن را تجویز می‌کند.

۶ – تأثیر عسل بر تسکین گودرد کودکان
دادن عسل به نوزاد زیاد مفید میباشد. در صورتی که نوزاد ۱ سالگی را رد کرده باشد می‌توان به او عسل داد.

به کودکان ذیل ۱ سال عسل ندهید، زیرا امکان دارد عسل به اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم آلوده باشد که موجب بوتولیسم در نوزادان می‌شود.

۷- استراحت نمود برای درمان گلودرد
گریه مداوم و بیقراری منجر به خستگی نوزاد می‌شود. میبایست به نوزاد اجازه داد تا حد امکان بخوابد زیرا گریه سبب بدتر شدن التهاب گلو می‌شود.

۸ – استفاده از دستگاه بخور برای تسکین گلودرد
استفاده از دستگاه بخور و مرطوب نمودن هوای اتاق می‌تواند به تسکین درد نوزاد یاری بکند. بخور به کودک یاری می‌کند راحت نفس بکشد. در مواردی که بینی کودک کیپ شده میباشد و کودک از راه دهان نفس می‌کشد، گلوی او خشک می‌شود ولی مرطوب نمودن هوای اتاق به بهبود تنفس یاری می‌کند.

درمان های خانگی گلودرد

برای کاهش درد کودک از شربت استامینوفن استفاده نمایید.
استفاده از مایعات خنک، شدت گلودرد را در کودک کاهش میدهد.
مقادیر زیادی مایعات به کودک دهید. در صورتی که کودک به علت گلودرد از خوردن غذا امتناع بکند از غذاهای مایع مثل سوپ و آش استفاده نمایید.

برترین مواد غذایی برای گلودرد کودکان

خرما، آب هویج، عسل، آب لیمو با آب نیم گرم، لیم، شیر، شربت توت و دم کرده مرزه و زیره سیاه برای تسکین گلودرد کودکان مفید هستند.

 

آشنایی با علت گلو درد در کودکان و درمان آن 

اقدامات دکتر برای درمان گلودرد

در گونه احتمال وجود ۱ عفونت باکتریایی در گلو ی کودک، ممکن است دکتر آنتی بیوتیک تجویز بکند ولی برای عفونت های ویروسی (که شایعتر هستند) درمان مشخصی وجود ندارد. اگر کودک از حملات مکررلوزه ها (تونزیلیت) شکایت دارد و یا بزرگی لوزه سوم ( ادنوئید) سبب عفونت های مکرر گوش میانی میشود، امکان دارد ضروری باشد کودک را به ۱ متخصص گوش و حلق و بینی ببرید تا در گونه لزوم لوزه ها و ادنوئید را عمل بکند.

خدمات پرستاری در منزل همراه شما

مرکز خدمات پرستاری همراه شما ارائه دهنده ی خدمات پرستاری،پرستاری در منزل،پرستاری از سالمند،خدمات پزشکی در منزل و…. آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.برای تماس با ما با شماره های سایت تماس بگیرید.

 

 

 

مطالب مرتبط :

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *