آشنایی با علائم اولیه بارداری

آشنایی با علائم اولیه بارداری:معمولا اکثر زنان عقب افتادن پریود را به عنوان نخستین نشانه بارداری تجربه می‌کنند. سایر علائم می‌توانند در هر هفته متفاوت باشند. در ادامه، به بررسی علائم حاملگی در ۸ هفته ابتدا بارداری می‌پردازیم.

یک. نشانه های بارداری در هفته ابتدا

در هفته ابتدایی بارداری، هنوز علائم بارداری در حال ظهور هستند و تاکنون به لحاظ تکنیکی به عنوان حامله محسوب نمی‌شوید. با این حال، برخی از نشانه‌های معمول قاعدگی در این مرحله قابل تجربه هستند.

  1. خونریزی: ممکن است خواندن یا خونریزی کمی اتفاق بیافتد که به نام خواندن زایمان (implantation bleeding) معروف است. این ممکن است به عنوان علامتی از زایمان جنین در رحم شما باشد.
  2. کرامپ یا گرفتگی عضلانی: احساس کرامپ یا گرفتگی مشابه همانند دوره قاعدگی معمول است. این نشانه نیز ممکن است به علت تغییرات در رحم و آماده‌سازی برای زایمان باشد.
  3. درد سینه: سینه‌های شما ممکن است حساس شده و دردناک تر باشند. این تغییرات ناشی از تغییرات هورمونی در بدن شما هستند.
  4. نوسانات خلقی: تغییرات هورمونی ممکن است به تغییرات در خلق و خو شما منجر شود. احساسات متفاوت مانند هیجان، حساسیت یا خستگی می‌توانند ظاهر شوند.

با این حال، تاریخ زایمان براساس آخرین قاعدگی محاسبه می‌شود و این نشانه‌ها ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. در صورت تشکیل شک و یا تمایل به اطمینان بیشتر، مشاوره با پزشک خود مفید خواهد بود.

دو. علائم بارداری در هفته دوم

در هفته دوم از حاملگی، تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد و ممکن است باعث ظهور برخی علائم گردد. این علائم عبارتند از:

  1. درد ذیل شکم (Mittelschmerz): این نوع درد ممکن است به صورت یک درد خفیف یا حتی درد تیز در یک طرف پایین شکم ظاهر شود. این درد معمولاً ناشی از آزاد شدن تخمک از تخمدان است.
  2. حساسیت سینه‌ها: تغییرات هورمونی ممکن است باعث حساسیت، گرمی، یا درد در منطقه سینه شود. این نشانه معمولاً در زمان تخمک‌گذاری یا بعد از آن ظاهر می‌شود.
  3. ترشح مواد لزج: ترشحات ویژه‌ای که به لحاظ ظاهر شباهت به تخم‌مرغ، شفاف و لزج هستند، نشانگر آزاد شدن تخمک و آمادگی برای لقاح می‌باشند.
  4. زیاد شدن دمای پایه بدن: تغییرات در دمای پایه بدن (دمای بدن در حالت استراحت) ممکن است به عنوان یک نشانه از تخمک‌گذاری ظاهر شود. این دما معمولاً بعد از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد.

تاکید می‌شود که هر فرد ممکن است به طرز متفاوتی به تخمک‌گذاری واکنش نشان دهد، و برخی از افراد ممکن است این علائم را به‌طور واضح تجربه نکنند. همچنین، اگر شما به دنبال بارداری هستید یا سوالات خاصی دارید، مشاوره با پزشک یا متخصص زنان و زایمان می‌تواند به شما کمک کند.

 

آشنایی با علائم اولیه بارداری

آشنایی با علائم اولیه بارداری

سه. نشانه های بارداری در هفته سوم

در هفته سوم از حاملگی، تخمک بارور شده لانه‌گزینی در دیواره رحم رخ می‌دهد. در این مرحله، بعضی از افراد ممکن است علائم خونریزی لانه‌گزینی را تجربه کنند که به عنوان “خونریزی لانه‌گزینی” شناخته می‌شود. این نشانه ممکن است شامل گرفتگی خفیف شکم یا لکه‌بینی خفیف باشد.

توجه: در صورتی که این خونریزی به میزان زیاد باشد یا با درد شدید همراه باشد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. این موضوع می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد، که در آن جنین در خارج از رحم، معمولاً در لوله فالوپ، لانه‌گزینی می‌کند. این وضعیت نیاز به مراقبت و مشاوره پزشکی فوری دارد.

تاکید می‌شود که هر گونه نشانه‌ای که مشکوک به مشکلات حاملگی یا خونریزی غیرعادی باشد، باید با پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

چهار. علائم بارداری در هفته چهارم

در هفته چهارم از حاملگی، بسیاری از زنان به دنبال تست بارداری می‌روند تا اطمینان حاصل کنند. در این مرحله، تست بارداری نتیجه مثبت خواهد داد و تایید می‌شود که حامله هستید. همچنین، علائم بارداری در این هفته نیز ممکن است شدت بیشتری پیدا کنند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. حساسیت سینه‌ها: حساسیت و تورم سینه‌ها در این هفته شدت بیشتری ممکن است داشته باشد. این حساسیت ممکن است باعث ناراحتی در هنگام لمس یا حتی با سوتین شود.
  2. حس بویایی یا چشایی شدید: برخی از زنان در این مرحله از حاملگی حس بویایی یا چشایی شدیدتری تجربه می‌کنند که می‌تواند باعث ناخواسته افزایش حساسیت به بوها و طعم‌ها شود.
  3. خستگی: افزایش سطح هورمون‌ها و تغییرات در بدن ممکن است باعث افزایش حس خستگی در این مرحله شود.
  4. نفخ و یبوست: تغییرات در سیستم گوارش ممکن است منجر به نفخ و یبوست گردد.
  5. نوسانات خلقی: تغییرات هورمونی می‌توانند به تغییرات در خلق و خو منجر شوند، از جمله حالت‌های روحی متفاوت مانند هیجان، اضطراب یا حتی سرخوردگی.

همچنین، اگرچه برخی از زنان در این مرحله از حاملگی علائم بارداری را تجربه کرده‌اند، اما همیشه باید به این نکته توجه داشت که هر زنی ممکن است به طرز متفاوتی به تغییرات بارداری واکنش نشان دهد.

پنج. نشانه های بارداری در هفته پنجم

در هفته پنجم از حاملگی، تغییرات هورمونی بدن ممکن است به نوسانات خلقی منجر شود. این نوسانات می‌توانند باعث هجوم احساسات مختلف شوند، از خوشحالی و شادی تا افسردگی یا عصبانیت. این وضعیت عادی است و به تغییرات طبیعی در هورمون‌های بارداری برمی‌گردد.

علاوه بر این، برخی از علائم دیگر نیز ممکن است در این هفته شروع شوند:

  1. خستگی: افزایش سطح هورمون‌ها ممکن است باعث افزایش حس خستگی شود. این احساس معمولاً با نیاز به استراحت بیشتر همراه است.
  2. حساسیت سینه: سینه‌ها در این هفته ممکن است بیشتر حساس شوند و این حساسیت ممکن است باعث ناراحتی در هنگام لمس یا حتی با سوتین شود.
  3. تغییر در طعم و بوی غذا: برخی از زنان ممکن است تغییرات در حس چشایی و بوی غذا را تجربه کنند. برخی از مواد غذایی که قبلاً مورد علاقه بوده‌اند، ممکن است دیگر جذابیتی برای آنها نداشته باشند.
  4. خواسته یا ناخواسته استفراغ: در این هفته، برخی از زنان ممکن است با استفراغ یا حتی حس تهوع روبرو شوند.

توجه داشته باشید که هر زنی به طور متفاوتی به تغییرات بارداری واکنش نشان می‌دهد و علائم ممکن است متغیر باشند.

شش. علائم بارداری در هفته ششم

در هفته ششم از حاملگی، تهوع صبحگاهی می‌تواند یکی از علائم بارداری مزاحم باشد. این علامت معمولاً در صبح ولی ممکن است در طول روز نیز ادامه داشته باشد. برخی از زنان ممکن است این تجربه را از هفته‌های نخست بارداری آغاز کنند.

همچنین، تشدید حس بویایی نیز می‌تواند این علامت را تشدید کند و منجر به هوس‌ها و بیزاری‌های غذایی شود. در این مرحله، مراقبت از تغذیه و انتخاب غذاهای سبک و قابل هضم می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند.

توصیه می‌شود که در صورت نیاز به راهکارهای مقابله با تهوع صبحگاهی، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه در نظر گرفته شود. ایشان ممکن است راهنمایی‌های خاصی در خصوص تغذیه و مدیریت تهوع ارائه دهند.

 

هفت. نشانه های بارداری در هفته هفتم

ر هفته هفتم از بارداری، تکرر ادرار یکی از علائم متداول بارداری است. این افزایش تکرر ادرار به عوامل مختلفی برمی‌گردد:

  1. هورمون بارداری (hCG): این هورمون توسط پلاکنتای (سلول‌هایی که به جای تخمک مخمر شده‌اند) در اثر حمله به دیواره رحم تولید می‌شود. افزایش این هورمون می‌تواند تکرر ادرار را افزایش دهد.
  2. فشار رحم بر روی مثانه: با پیشرفت حمله به دیواره رحم، اندازه رحم افزایش می‌یابد و بر روی مثانه فشار می‌آورد که ممکن است به تکرر ادرار افزوده شود.
  3. فعالیت کلیه‌ها: کلیه‌ها در فرآیند از بین‌بردن مواد زائد از خون به کمک ادرار نقش دارند. در دوره بارداری، حجم خون افزایش می‌یابد و کلیه‌ها بیشتر کار می‌کنند، که نتیجه آن نیز افزایش تکرر ادرار می‌باشد.

تکرار ادرار ممکن است از هفته‌های نخستین بارداری آغاز شود و تا پایان بارداری ادامه داشته باشد.

هشت. علائم بارداری در هفته هشتم

در هفته هشتم از بارداری، علائم بیشتر و به شدت ظاهر می‌شوند. این علائم شامل:

  1. حالت تهوع: ممکن است حالت تهوع شما در این هفته افزایش یابد. تهوع صبحگاهی همچنان یکی از علائم رایج بارداری می‌ماند.
  2. حساس شدن سینه‌ها: تغییرات هورمونی باعث حساسیت و افزایش اندازه سینه‌ها می‌شود.
  3. خستگی: افزایش تولید هورمون‌ها و نیاز بدن به انرژی بیشتر ممکن است خستگی را افزایش دهد.
  4. تکرر ادرار: فشار روی مثانه به علت رشد رحم و افزایش حجم خون باعث افزایش تکرار ادرار می‌شود.
  5. نوسانات خلقی: تغییرات هورمونی می‌توانند به نوسانات خلقی و تغییر در احساسات منفی یا مثبت منجر شوند.
  6. نفخ: افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش به علت تغییرات هورمونی معمول است.
  7. ترشح بزاق اضافی: به دلیل تغییرات هورمونی، برخی از زنان در این هفته ممکن است ترشح بزاق اضافی داشته باشند.
  8. سردرد: ترکیب تغییرات هورمونی، ترک مصرف کافئین، استرس و کم‌آبی ممکن است سردرد را تا حدی افزایش دهد.

این علائم به طور متداول در هفته هشتم بارداری ظاهر می‌شوند، اما ممکن است هر زنی تجربه‌ی متفاوتی داشته باشد.

تفاوت علائم قاعدگی و سندرم قبل از قاعدگی با بارداری

تفاوت بین علائم قاعدگی و علائم بارداری می‌تواند مشکل‌سنج باشد، زیرا بسیاری از این علائم همپوشانی دارند. در زیر تفاوت‌هایی کلی بین این دو حالت آورده شده است:

  1. دوره قاعدگی و خونریزی:
    • در دوره قاعدگی، خونریزی رخ می‌دهد و ممکن است همراه با لخته‌ها و درد شکم باشد.
    • در حالات بارداری، خونریزی معمولاً در زمان قاعدگی و در مقدار کمتری رخ می‌دهد و ممکن است به نام “خونریزی لانه‌گزینی” شناخته شود که به لحاظ زمانی با قاعدگی همزمان است.
  2. تغییرات در سینه‌ها:
    • در هر دو حالت، سینه‌ها حساسیت یا درد ممکن است داشته باشند. اما در حالت بارداری، این تغییرات معمولاً ماندگارتر و حادتر هستند.
  3. حالت تهوع:
    • تهوع می‌تواند همزمان با دوره قاعدگی (PMS) یا بارداری رخ دهد.
    • اگر تهوع به طور مداوم باشد و به همراه علائم دیگر بارداری همراه باشد، احتمال بارداری افزایش می‌یابد.
  4. نوسانات مزاج:
    • نوسانات مزاج ممکن است در دوره قاعدگی و در حالات بارداری هر دو رخ دهد. ولی در بارداری این تغییرات ممکن است شدیدتر و پایدارتر باشد.
  5. تغییرات در اشتها و بویایی:
    • تغییرات در اشتها و بویایی ممکن است در دو حالت رخ دهد، اما در بارداری این تغییرات معمولاً بیشتر و شدیدتر هستند.

هر چند این تفاوت‌ها کلی هستند و ممکن است بین زنان مختلف تفاوت داشته باشند. در هر صورت، در صورت تردید یا ادامه علائم، مشورت با پزشک مناسب است. همچنین تست بارداری می‌تواند در تشخیص برای بارداری کمک کند.

 

آشنایی با علائم اولیه بارداری

آشنایی با علائم اولیه بارداری

 

خدمات پرستاری در منزل همراه شما 

مرکز خدمات پرستاری همراه شما ارائه دهنده ی خدمات پرستاری،پرستاری در منزل،پرستاری از سالمند،خدمات پزشکی در منزل و…. آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.برای تماس با ما با شماره های سایت تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *