طراوت در سالمندی

طراوت در سالمندی : به طور کلی دلمان می‌خواهد سال‌هایی را كه خوش‌استیل و جذاب هستیم، طولانی‌‌تر كنیم و هر چه می‌توانیم دیرتر عوارض پیری به سراغمان بیایند. پایان این شرایط تنها در صورتی فراهم می‌شود كه از ورزش مناسبی بهره‌مند بشوید و تغذیه صحیحی داشته باشید. تلاش كنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده در روز مصرف كنید.

این مواد خون را از آنتی‌اكسیدان‌های قوی كه با رادیكال‌های آزاد مقابله می‌كنند، اشباع می‌سازد. با مصرف میوه و سبزی در مرحله جوانی از بسیاری از آسیب‌ها از جمله انسداد شریان‌ها و تخریب سلولی می‌توان جلوگیری كرد. حتی در پیری هم با مصرف این مواد به سلول‌های بدن در مقابله با پیشرفت بیماری‌ها می‌توان کمک رساند.

میوه‌ها

میوه‌ها سرشار از آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه بهتر از هر دارویی می‌توانند ما را در برابر ابتلا به بیماری‌های مزمن محافظت كنند. در مورد سبزی‌ها هم همین‌طور می‌باشد. سبزی‌هایی مثل كلم، بلال، كلم بروكلی و فلفل و خیلی از سبزی‌های دیگر هم اكسیر سلامتی و جوانی را در خود دارند.

شاید به نظرتان خنده‌دار باشد، ولی واقعیت این می‌باشد كه یونجه یكی از سبزیجات سودمند می‌باشد. ویتامین‌های A,C,E,K و آنزیم مخصوص هضم مواد نشاسته‌ای در این گیاه زیاد می‌باشد. ۲۰ درصد پروتئین، اسید فسفریك، منیزیم، آهن و مقدر جزئی ارسنیك و سیلیس از دیگر مواد تشكیل‌دهنده این گیاه می‌باشد.

طراوت در سالمندی

طراوت در سالمندی

سبزی

سبزی دیگری كه پزشكان خوردن آن را توصیه می‌كنند كلم می‌باشد. كلم‌ها مخصوصا كلم‌پیچ سرشار از ویتامین C، ویتامین A و اسید فولیك می‌باشد و دارای عناصری مثل گوگرد، فسفر و كلسیم می‌باشد. فولاد موجود در كلم برای زنان باردار زیاد مفید می‌باشد و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید می‌باشد.

از این رو کسانی كه یك بار دچار سكته شده‌اند، خیلی پسندیده می‌باشد مرتب كلم مصرف كنند.كلم ضد سرطان می‌باشد و به كنترل فشار خون كمك می‌كند.

چغندر هم به دلیل دار بودن مقدار زیادی آنتی‌اكسیدان برای درد مفاصل و نقرس مفید می‌باشد. این گیاه حاوی فسفر، كلسیم، گوگرد، ید، آهن و مس و همچنین عنصرهای زیاد كمیابی می‌باشد كه برای بدن مفید می‌باشد. كربوهیدرات، كمی‌ پروتئین و ویتامین‌هایی چون۱ B و ۲ B، نیاسین، B6، B12 و C در آن موجود می‌باشد.

شیره چغندر سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد و به عملكرد سیستم ایمنی كمك می‌كند. چغندر به جذب غذا كمك كرده و آنتی‌اكسیدهای موجود در آن به حفظ سلامت عمومی و سلامت سلول‌های بدن كمك می‌كند. فلفل دلمه‌ای هم توصیه دیگر متخصصان تغذیه می‌باشد. تحقیقات نشان داده كه ویتامین C و بتاكاروتن زیاد موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌ها جلوگیری كند، زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی‌اكسیدان‌های قوی هستند.

فلفل‌های رنگی

جالب می‌باشد بدانید كه فلفل‌های رنگی بتاكاروتن بیشتری دارند. عنصر فعال فلفل كه تندی آن را نشان می‌دهد به نام كپساسین سبب كاهش درد می‌شود. این ماده خاصیت ضدباكتریایی هم دارد.اسید فولیك موجود در آن جلوی سكته قلبی را می‌گیرد و فیبر موجود در این سبزی می‌تواند كلسترول خون را كه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته می‌باشد، كاهش دهد.

یكی دیگر از غذاهای توصیه شده بوسیله متخصصان ذرت می‌باشد كه دارای ارزش غذایی فراوانی می‌باشد و غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان می‌باشد. كلسترول خون را پایین می‌آورد و برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید می‌باشد.

رژیم غذایی ذرت شیرین نظیر سایر دانه‌ها همچون برنج و حبوبات در كاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان‌های كولون، پستان و پروستات زیاد موثر می‌باشد. می‌بایست بدانید كه میوه و سبزیجات در صف ابتدا موادی قرار دارد كه می‌تواند پیری را به تعویق بیندازید، زیرا همان‌طور كه همیشه گفته شده با خوردن آنان می‌توان بیشترین مقادیر آنتی‌اكسیدان‌ها را جذب بدن كرد.

ماهی: حداقل ۲ یا ۳ وعده در هفته ماهی بخورید. همه انواع ماهی‌ها مفیدند، ولی ماهی‌های پرچربی همچون ماهی آزاد، خال مخالی، ساردین، شاه ماهی و تن حداكثر مقدار اسیدهای چرب امگا ۳را دارند.

سویا: در صورتی‌كه خوردن غذاهای محتوی سویا برای یكبار در روز برایتان مقدور نیست، ۲ یا ۳ بار در هفته از آنان استفاده كنید. این ماده غذایی مفید دارای آنتی‌اكسیدان‌های بسیاری است كه گمان می‌رود مانع ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌شود.

كالری غذا‌ها: تا اندازه‌ای كالری مصرف كنید كه برای رشد و تغذیه مطلوب متناسب باشد. اگر پس از دوران بلوغ از مصرف كالری‌ها بكاهید و وزنی كمتر از حد عادی داشته باشید، در این گونه به حفظ جوانی و طولانی كردن عمر خود كمك زیادی كرده‌اید. توجه كنید كه افراد پیر یا مریض به میزان كالری بیشتری نیاز دارند.

چربی: از مصرف چربی‌های تخریب‌كننده سلول‌ها همچون چربی گوشت قرمز و محصول‌های لبنی مارگارین، روغن‌های گیاهی و غذاهای آماده پرهیز كنید و منحصرا از روغن زیتون، روغن كانولا و سایر روغن‌های غیراشباع و روغن میوه‌های مغزدار مثل فندق و گردو استفاده كنید.

گوشت قرمز: مصرف گوشت باعث تخریب سلول‌های بدن، پیری، آسیب‌های قلبی و سرطان می‌شود، اما در گونه به كار بردن بعضی اصول ساده، از قبیل روش درست پخت گوشت می‌توان از این صدمات پیشگیری كرد. اگر گوشت قرمز، مرغ و حتی ماهی بیشتر از حد معمول پخته شوند، موادمضری تولید می‌كند.

این مواد هنگام سرخ كردن گوشت در اثر فعل و انفعالات پروتئین‌های حیوانی به وجود می‌آیند. میزان حرارت به كار رفته در پختن گوشت تاثیر بسزایی در میزان تولیداین ماده دارد. سرخ كردن، پختن گوشت روی كباب پز و كباب كردن، می‌تواند این مواد را در گوشت آزاد كند، در عوض پختن گوشت در فر و تنوری كردن، آمین‌های كمتری درست کردن می‌كند، آرام آب‌پز كردن، جوشاندن و استفاده از مایكروویو تقریبا تولید این ماده را متوقف می‌كند.جوجه سرخ شده و استیك به میزان ۵ تا ۸ برابر بیش از ماهی سرخ شده این مواد مضر را تولید می‌كنند.

شیرینی: از مصرف بی‌رویه شكر یا دیگر هیدرات‌های‌كربن نظیر فروكتوز بكاهید. زیرا سبب زیاد شدن میزان انسولین خون شده و به شریان‌ها آسیب می‌رساند.

سیر: سیر می‌تواند از سرطان، اختلالات مغزی ناشی از پیری و انسداد شریان‌ها جلوگیری كند. مصرف یك حبه سیر در روز بصورت خام یا پخته مقدار مورد نیاز این آنتی‌اكسیدان‌ها را به بدن می‌رساند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و روند پیری را كند می‌كند و از بسیاری از شكستگی‌های استخوان‌ها و ناتوانی‌های غیرقابل درمان حتی در افراد بالای ۸۰ سال جلوگیری می‌كند، بنابراین عاقلانه است كه قبل از پیر شدن توجه خاصی به رژیم غذایی خود داشته باشیم.

همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه‌های نگهداری از سالمند در منزل، ویزیت پزشک در منزل، پرستاری از کودک، نگهداری از بیمار در منزل، مشاوره و …. به شما عزیزان می‌باشد. جهت مشاوره و هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

 

برای پرستاری از سالمند خود با تیم ما ، تیم خدمات پرستار در منزل همراه شما تماس بگیرید.

————————————————

مطالب مرتبط:

خدمات پرستاری در منزل و بیمارستان – خدمات پزشکی در منزل مرکز خدمات پرستاری همراه شما

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *