حمام بیمار در منزل

حمام بیمار در منزل : بدن انسان با پوست پوشیده شده می‌باشد که بافتی زنده می‌باشد و دائما در حالا بازسازی می‌باشد و لایه خارجی پوست همچنان که می میرد می ریزد.

در پوست غدد عرق،غدد سباسه،رگ‌های خونی و اعصاب وجود دارد.غدد عرق تنظیم درجه حرارت بدن را بر عهده دارد و همچنان که عرق تبخیر می‌شود پوست را خنک می‌کند.

غدد سباسه پوست را چرب و نرم نگه میدارد و مو هوا را در خود نگه میدارد.در انسانها این موضوع مهمی نیست اما در حیوانات این مسئله باعث گرم نگه داشتنشان می‌شود که زیاد حیاتی می‌باشد.

عروق خونی هم عامل رساندن غذا به پوست می‌باشد و مواد زاید را بیرون میبرد.مریض تبدار فراوان عرق می‌کند و سریع خیس می‌شود.به این علت که غدد عرق در وقت بیماری فعالتر هستند.

از وظایف مهم پرستار می‌باشد که مریض را تمیزنگه دارد.می‌بایست توجه داشته باشید که مریض چقدر به یاری نیاز دارد و هر گونه کمکی را که ضروری می‌باشد به او برسانید.مریض را به حمام ببرید و اصلاح نمایید.

به او یاری نمایید تا دندانهایش را مسواک بزند و ناخن هایش را گیرد و چشم‌هایش را تمیز بکند.

حمام دادن سالمندان

اگر سالمند شما می‌تواند حرکت بکند بهتر است که با یاری یک شخص حمام بکند.ولی اگر بیمار بستری است و قادر به حرکت نیست بهتر است در رختخواب او را حمام داد که به صورت روزانه زیاد متناسب می‌باشد.

بیماران به خصوص سالمندان هنگام حمام رفتن مضطرب و عصبی هستند که در این مواقع یک شستشوی کامل در رختخواب هم کافی می‌باشد.

هنگام حمام دادن برترین زمانی می‌باشد که می توان مریض را معاینه نمود و در گونه تغییر در رنگ و ظاهر پوست دکتر را مطلع نمود.

شستشو در حمام

حمام را از پیش گرم نمایید و پایان پنجره‌ها را هم ببندید.پایان وسایل مورد نیاز همچون لیف و حوله و صابون و لباس‌های مریض را آماده نمایید.

دمای آب را تنظیم کرده و بعدا به مریض یاری نمایید تا به داخل حمام بیاید.برای سالمندان ناتوان از نیمکت داخل حمام استفاده نمایید.

برخی از بیماران می توانند به تنهایی خود را خشک کنند و برخی دیگر به یاری نیاز دارند.در هر حالا نبایستی مریض را در حمام تنها گذاشت و یا در حمام را قفل نمود.پس از اتمام کار و مرتب نمودن همه چیز حمام را ترک نمایید.

بیماران بستری شده را هم می توان به روش شستشو در بستر حمام داد که شامل تمیزکردن موها، چشم‌ها، دهان و دندان و گرفتن ناخن‌ها می‌باشد.

سالمندان می‌بایست هفته ای چند بار حمام کنند؟

توصیه ما به افراد مسن و کسانی که پوست خشکی دارند هفته ای ۱ یا ۲ بار حمام می‌باشد. استحمام به خصوص اگر همراه با شستشوی پوست با مواد شوینده باشد باعث خشکی پوست می‌شود.

حتی خود آب به تنهایی می‌تواند چربی پوست را که در سطح آن و برای حفاظت آب موجود در سلول‌های بافت پوست می‌باشد، از بین ببرد.اگر روزانه دستهایتان را میشویید از آب خیلی گرم استفاده نکنید که این مشکل را به حداقل برسانید .

برترین درجه حرارت آب برای سالمندان چیست؟

به همه افراد چه برنا و چه پیر توصیه می‌شود هرگز با آب داغ دوش نگیرند ولی این توصیه و تاکید در افراد مسن جدی تر می‌باشد چرا که به دلیل بالا رفتن سن و تغییرات هورمونی مخصوص سالمندی، پوست دستخوش تغییراتی می‌شود که نمی‌تواند به خوبی سال‌های گذشته، آب موجود در خود را حفظ بکند.

اگر پوست تان بصورت مکرر خشک می‌شود، به خصوص زمانی که در معرض باد قرار گیرد یا با شوینده‌های مختلف در تماس باشد.حتما با آب ولرم دوش بگیرید و پیش از حمام نمودن حتما دمای آب را بررسی کنیدکه خیلی داغ نباشد .

بهتر است قبل از درآوردن لباس‌ها دمای آب را با ناحیه آرنج تان بررسی نمایید. حتما اینکار را بلد هستید و به یاد هنگامی که دمای آب را برای حمام نمودن بچه‌های کوچک آماده می کردید، می افتید.

وسایل کمکی برای حمام دادن

  1. یک دستگیره یا نیمکت مخصوص درون وام حمام به بیماران و سالمندان این امکان را می‌دهد که بتوانند به تنهایی حمام کنند.
  2. چنانچه سالمند شما سنگین و ناتوان می‌باشد شما نیاز به یک وسیله بلند کننده دارید که مخصوص این نوع افراد می‌باشد و بوسیله فیزیوتراپیست انتخاب می‌شود و روش کارش هم آموزش داده می‌شود.
  3. نیمکت‌های ویژه وان حمام برای بیمارانی که نمی توانند در کف حمام بنشینند زیاد مفید می‌باشد.
  4. ورقه‌های پلاستیکی که به کف وان می چسبد و از سر خوردن مریض جلوگیری می‌کند.
  5. دستگیره هایی که جهت حفظ تعادل بیماران در وان قرار داده می‌شود.برای انتخاب نوع متناسب این دستگیره‌ها با کارشناس مربوطه مشورت نمایید.
  6. برای سالمندانی که نمی توانند در وان بنشینند از یک چهار پایه استفاده نمایید.

روش ورود به وان حمام و خروج از آن

دو روش برای یاری به بیماران برای نشستن در وان وجود دارد که با توجه به شرایط و امکانات موجود در وان یکی از این دو روش انجام می‌شود.

روش ابتدا :

  1. پشت مریض بایستید و از او بخواهید با یک دست مچ دست دیگرش را محکم گیرد.دست هایتان ر ااز ذیل بغل مریض رد نمایید و ساعدش را در برابر کمر محکم بگیرید.
  2. از مریض بخواهید که به درون وان برود و در حالی که زانوهای خود را خم می‌کنید او را کف وان یا روی صندلی بنشانید.

روش دوم :

  1. در برابر مریض و کنار وان بایستید و ذیل بغل مریض را بگیرید و به او یاری نمایید تا پایی را که به وان نزدیک تر می‌باشد درون وان بگذارد.
  2. برای نشستن بیماربه شانه تان فشار می آورد و پای دیگرش را درون وان میگذارد و دو طرف وان را می چسبد و شما در حالی که دستتان را ذیل بغلش گذاشته اید به تدریج او را درون وان بنشانید.

شستشوی سالمندان در بستر

  • پنجره‌ها را ببندید و اتاق را گرم نمایید و سایل مورد نیاز خود را در دسترس بگذارید.
  • یک ظرف آبگرم
  • دو عدد حوله
  • صابون
  • یک لیف یا پارچه ضخیم برای گونه
  • یک لیف یا پارچه ضخیم برای بدن
  • پودر تالک
  • یک ماده بوبر
  • لباس تمیز
  • مسواک و شانه

رو تختی را بردارید تا مریض فقط ذیل پتو باشد.هر عضوی از بدن او را که میخواهید بشویید یک حوله زیرش قرار بدهید تا تختخواب خیس نشود.

ابتدا گونه و گردن و گوشهای مریض را با صابون بشویید بعدا آب بکشید و خشک نمایید.اگر حالا مریض پسندیده باشد امکان دارد خودش بتواند اینکار را انجام دهد.

دستهای سالمند را از ذیل بغل تا نوک انگشتان او با صابون بشویید و خشک نمایید.به مریض اجازه بدهید دستهایش را در ظرف آب شوید.

بعدا سینه و شکم مریض را بشویید و خشک نمایید.ران‌ها و ساق پای مریض را به همین ترتیب بشویید و خشک نمایید.

در گونه امکان انگشتها و کف پای مریض را در ظرف آب بشویید.

نشاط سالمند

زیرا باعث نشاط سالمند خواهد شد.بعضی از بیماران می توانند خودشان کشاله ران و آلت تناسلی خود را بشویند اما پتو را از روی آنان پس نزنید.

ولی اگر مریض خیلی ناتوان و بیهوش می‌باشد پرستار می‌بایست اینکار را برایش انجام دهد و بهتر است که مریض به پهلو و سمت شما دراز بکشد و شما پشتش را تمیز نمایید.

وقتی که مریض را می شویید تا حد امکان رویش را بپوشانید.هر زمان که آب سرد شد و پس از شستشوی آلت تناسلی آب را عوض نمایید.

اگر مریض دوست دارد به او ادکلن بزنید و به او کمک نمایید تا لباسهایش را بپوشد و دندان هایش را مسواک بزند و موهایش را شانه بزند.

برخی مواقع ضروری می‌باشد به بیماران خانم یاری نمایید تا خود را آرایش و مرتب کنند و آقایان گونه خود را اصلاح کنند.

همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه‌های ویزیت پزشک در منزل ، پرستار از سالمند در منزل ، نگهداری از بیمار در منزل ، نگهداری از سالمند ، پانسمان در منزل ، پرستار ICU و… به شما عزیزان می‌باشد.

جهت مشاوره و هرگونه سوال با شماره تماس‌های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

 

مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما آماده خدمات رسانی در زمینه های :

خدمات پرستاری در منزل ،  خدمات پرستاری در بیمارستان ، خدمات پزشکی در منزل ، خدمات پرستاری از سالمند در منزل ، خدمات پرستاری از بیمار در منزل ، خدمات تزریقات در منزل ، خدمات فیزیوتراپی در منزل ، خدمات نگهداری و پرستاری از کودک در منزل ، خدمات همراه در بیمارستان ، خدمات پانسمان در منزل ، خدمات پرستار icu در منزل ، ویزیت پزشک در منزل ، خدمات درمانی در منزل ، خدمات کاردرمانی در منزل ، خدمات سرم درمانی در منزل ، خدمات رادیولوژی در منزل و … آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.

————————————————

مطالب مرتبط:

خدمات پرستاری در منزل و بیمارستان – خدمات پزشکی در منزل مرکز خدمات پرستاری همراه شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *