نقش پرستار کودک در رشد خلاقیت در کودک

نقش پرستار کودک در رشد خلاقیت در کودک :خلاقیت کودکان در دوران قبل دبستانی و پیش از ۶ سالگی به اوج خود می رسد و با ورود به مدرسه این موضوع روند نزولی پیدا میکند. به همین دلیل حمایت و یاری به شناخت توانمندی ها و خلاقیت کودکان در این سنین از اهمیت زیاد بالایی برخورددار میباشد.شروع این فرآیند در کودک از سن ۳ سالگی شروع میشود.

در این سنین کودک با استفاده از ابزار و وسایل آغاز به مشابه سازی واقعیات میکند، می تواند تطابق و ترتیب را درک بکند، با ترسیم خطوط بر روی کاغذ عمل یا اتفاقی را به عکس بکشد.در این سن مهارت های حرکتی در کودک تکامل می یابد و او قادر به استفاده صحیح از ابزار خواهد بود. به مرور و با زیاد شدن سن تمامی این مهارتها هم توسعه می یابند و کودک به جزئیات بیشتری توجه میکند.

خلاقیت در کودکان

کودکان در این سن عاشق بازی، آزمایش، جست و جو و کشف محیط اطراف هستند. با زیاد شدن سن کودکان سعی می کنند بین واقعیت و خیالات خود تمایز قائل شوند.مراقب و پرستار کودک در مورد رشد و پرورش خلاقیت کودک نقش موثری ایفا می کنند. انها به دلیل این که وقت زیادی را با کودک به سر می برند می توانند به کودک در زمینه رشد خلاقیت یاری کنند.مراقب و پرستار کودک میبایست زمینه را برای پیشنهادات و روشهای منحصر به فرد کودک برای حل مساله فراهم کنند و مسیر حل مساله را برای کودک محدود به ۱ شیوه و مسیر نکنند.

 

نقش پرستار کودک در رشد خلاقیت در کودک

راههای تقویت خلاقیت کودکان:

در زمینه های مختلف از کودکان سوالات باز بپرسید، اجازه بدهید پیشنهاد خود را بدون محدودیت حتی اشتباه بیان بکند. از پرسیدن سوالات بله یا خیر اجتناب نمایید.
-مراقبت روزانه از نوزادان دارای نیازهای ویژه
-مطالعه نمایید
-زمینه را برای تفکر خلاق فراهم نمایید

از موزه ها، نمایشگاه ها، کتابخانه و اثار باستانی و … به همراه کودک دیدن نمایید تا اجازه تفکر خلاق را به کودک دهید. اجازه بدهید در مورد نحوه کار ابزار مختلف در گذشته و مقایسه آن با نمونه های امروزی فکر بکند و ان ها را با هم مقایسه بکند.

کودک را به تولید ابزار و کاردستی های خلاقانه تشویق نمایید

از کودک بخواهید اشیائی با ویژگی های خاص(سن های گرد، کاغذهای صورتی و…)را جمع اوری بکند و با ان ها کاردستی صحیح بکند. از مواد دور ریختنی برای تهیه کاردرستی استفاده نمایید.
در جهت پرورش خلاقیت کودک نگران ریخت و پاش کودک نباشید

بی نظمی و ریخت و پاش در وقت بازی با هدف پرورش خلاقیت کودک طبیعی میباشد و نبایستی کودک را به دلیل درست کردن بی نظمی از فعالیت و بازی بازداید. ولی میتوانید محدوده ی مشخصی را برای باز کودک اختصاص بدهید. و در عین حالا به کودک اموزش بدهید بعد از بازی میبایست محیط اطراف خود را مرتب بکند. وقت و فضای کافی برای جست و جو کاوش به فرزند خود دهید.

برای درست کردن خلاقیت کودک قانون شکنی نمایید

با کودک از ابزار نامتعارف و بی خطر کاردستی های نو صحیح نمایید . اجازه بدهید کودک با استفاده از حبوبات و رنگ ها و اشیاء موجود در طبیعت همچون ورق و سنگ و چوب اسبای بازی های مورد علاقه خود را بسازد.دسته بندی ها و گروه ها را به کودک آموزش بدهید

کودک را به داستان گویی خلاقانه تشویق نمایید

در قصه گویی برای کودکان تلاش نمایید خلاقیت بکار ببرید، میتوانید شخصیت داستان ها را مناسب با شرایط و علاقه مندی های کودک تغییر بدهید. از کودک بخواهید برای شما داستان را تعریف بکند و مسیر داستان را عوض نمایید.

میتوانید کودک تشویق نمایید تا داستانی را که شنیده است نقاشی بکند. به کودک بگویید شبیه حیوانات قصه راه برود، صحبت بکند و نقش کاراکترهای قصه را به نمایش تبدیل بکند. این پیشنهادات برای کودک هیجان انگیز بوده به درست کردن خلاقیت کودک یاری میکند.

خلاقیت در کودکان
واکنش خود را مدیریت نمایید

در روند توسعه خلاقیت کودک با استفاده از روشهای متناسب برای کودک هدف را مشخص نمایید ولی بیشتر از حد برای رسیدن به آن کودک را تحت فشار قرار ندهید. به کودک بیاموزید که مسیر رسیدن به هدف و چگونگی دستیابی به آن مهم تر از رسیدن به هدف میباشد و در صورتی که در این راه شکست بخورد می تواند از ابتدا مسیر را شروع بکند.

 

مطالب مرتبط :

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *