اهمیت پروبیوتیک ها

اهمیت پروبیوتیک ها:پروبیوتیک‌ها در حفظ تعادل و ثبات باکتری های بدن نقشی کلیدی دارند. در این مطلب نقش پروبیوتیک ها در بدن را بررسی میکنیم. همراه پروبیوتیک ها که از دیرباز در ماست، کفیر و ترشیجات حضور داشتند، امروزه در همه جا ظاهر میشوند، از اسموتی ها گرفته تا مکمل ها.

نقش پروبیوتیک در گوارش

روده ها حاوی تریلیون ها سلول باکتریایی هستند که همه آنان مفید نیستند، بنابراین وارد نمودن پروبیوتیک ها به این ترکیب سبب ارتقای سلامت محیطی میشود. مکمل پروبیوتیک می تواند به جلوگیری و رفع انواع مشکلات گوارشی از نفخ و یبوست گرفته تا اسهال یاری بکند. ۲ مطالعه بزرگ نشان میدهد که پروبیوتیک ها می توانند اسهال دارای ارتباط با آنتی بیوتیک را تا ۶۰ درصد کاهش بدهند.

 

اهمیت پروبیوتیک ها

اهمیت پروبیوتیک ها

نقش پروبیوتیک در جذب مواد غذایی

یک روده سالم مهم ترین عامل در کسب بیشترین بهره از غذاها و سبزیجاتی که می خوریم میباشد. مطالعات نشان میدهد که مصرف پروبیوتیک ها در کنار وعده های غذایی می تواند جذب آهن در بدن را زیاد شدن دهد و امکان بروز کمبود این ماده غذایی را کاهش دهد. پروبیوتیک ها هم چنین مواد غذایی را تجزیه می کنند و آنزیم هایی تولید می کنند که به جذب مواد مغذی و ویتامین ها یاری میکند.

تاثیر پروبیوتیک بر لاغری

روش هایی که پروبیوتیک ها بر وزن بدن و چربی شکم تأثیر می گذارند هنوز به خوبی شناخته نشده اند. به پیشنهاد می رسد پروبیوتیک ها از راه تولید استات، پروپیونات و بوتیرات که اسیدهای چرب کوتاه زنجیر هستند می توانند بر اشتها و مصرف انرژی تأثیر بگذارند. تصور می‌شود که برخی از پروبیوتیک‌ها امکان دارد جذب چربی رژیم غذایی را مهار کرده و میزان چربی دفع شده با مدفوع را زیاد شدن بدهند.

به عبارت دیگر، آنان سبب می‌شوند بدن شما کالری کمتری از غذاهایی که می‌خورید دریافت بکند. پروبیوتیک‌ها امکان دارد به ترشح هورمون‌های کاهش‌دهنده اشتها، پپتید یک (GLP-1) و پپتید YY (PYY) که هورمون های تنظیم کننده ی اشتها هستند یاری کنند. زیاد شدن سطح این هورمون ها امکان دارد به شما در سوزاندن کالری و چربی یاری میکند.

شواهد قوی نشان میدهد چاقی با التهاب در سراسر بدن دارای ارتباط میباشد. با بهبود سلامت پوشش روده شما، پروبیوتیک ها امکان دارد التهاب سیستمیک را کاهش بدهند و در برابر چاقی و سایر بیماری ها محافظت کنند.بطور خلاصه پروبیوتیک ها امکان دارد تعداد کالری جذب شده از غذا را کاهش بدهند.

نقش پروبیوتیک در سلامت بانوان

یک درمان عامیانه رایج برای رفع مشکل کاندیدا آلبیکنس، مصرف ترکیبات حاوی پروبیوتیک همچون ماست است، و امکان دارد خیلی هم غیر علمی نباشد. متخصصان می‌گویند که پروبیوتیک‌ها امکان دارد به مدیریت عدم تعادل باکتریایی (دیسبیوزیس) در سراسر بدن یاری کنند، از جمله تعادل میکروبی ضروری برای حفظ سلامت واژن و رفع سایر مشکلات ناشی از عدم تعادل باکتری های آن.

نقش پروبیوتیک در سیستم ایمنی

از آنجایی که روده ها حدود ۷۰ درصد از عملکرد ایمنی ذاتی بدن را در خود جای می بدهند، تقویت باکتری های مفید در روده به توانایی بدن برای مبارزه با باکتری های غیرمفید (مضر) یاری میکند. تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند طول مدت و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش بدهند و تعداد روزهای غیبت از مدرسه و محل کار را کم کنند.

نقش پروبیوتیک در سلامت مغز

تحقیقات درمورد محور روده-مغز هنوز در مراحل ابتدایی خود میباشد، ولی دانشمندان در حالا حاضر آغاز به درک این موضوع کرده اند که فلور روده می تواند تاثیر قابل اندازه گیری بر فعالیت مغز و خلق و خوی افراد داشته باشد. ۱ مقاله که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها حتی می‌توانند به ‌عنوان حامل مواد شیمیایی مهم در مغز عمل کنند.

به عنوان مثال، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، سبب آزادسازی گابا میشوند که ۱ نوروترانسمیتر مسئول آهسته نمودن ذهن میباشد. از طرف دیگر اشریشیا، باسیلوس و ساکارومایسس، نوراپی نفرین تولید می کنند که نوروترانسمیتر موثر در تمرکز ذهنی میباشد.

نقش پروبیوتیک در سلامت قلب

تحقیقات هنوز در مورد این که چطور پروبیوتیک ها از سلامت قلب حمایت می کنند، در حالا انجام میباشد. تاکنون دانشمندان دریافته‌اند که مصرف منظم پروبیوتیک‌ها در ماست، شیر تخمیر شده، پنیر و مکمل‌ها می‌تواند اثرات مفیدی بر LDL و کلسترول تام داشته باشد و امکان دارد به کنترل فشار خون هم یاری بکند.

اهمیت پروبیوتیک ها

اهمیت پروبیوتیک ها

نقش پروبیوتیک در سلامت پوست

پوست که بزرگ‌ترین عضو بدن میباشد، دائماً در معرض چالش‌های فیزیکی، شیمیایی، باکتریایی و قارچی میباشد. مطالعات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند در برخی از مشکلات و ناراحتی‌های پوستی موثر باشند.

 

مطالب مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *