بیماریهای مزمن را بیشتر بشناسیم

بیماریهای مزمن را بیشتر بشناسیم:بیماری ۱ وضعیت غیر طبیعی میباشد که روی بخشی از بدن یا کل آن تاثیر می‌گذارد و به بروز مجموعه‌ای از علائم خفیف تا شدید منجر می‌شود. بیماری‌ها به روش‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال، گفته می‌شود که بعضی از بیماری‌ها مزمن و تعدادی از آن‌ها حاد هستند.

در این مقاله درمورد انواع بیماری مزمن صحبت می‌کنیم و راه‌های مقابله با آن‌ها را توضیح می‌دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیماری مزمن چیست؟

به بیماری مزمن به انگلیسی Chronic disease می‌گویند. بیماری مزمن از جمله دیابت، پرفشاری خون و سرطان اغلب ۶ ماه یا بیش طول می‌کشد. علائم این بیماری به تدریج رخ می‌دهند، ولی احتمالا با گذشت وقت بدتر می‌شوند و روی کیفیت زندگی شما تاثیر می‌گذارند. در مقابل، بیماری حاد به طور ناگهانی درست کردن می‌شود و بعد از مدت وقت کوتاهی (کمتر از ۶ ماه) از بین می‌رود.

از شایع‌ترین بیماری‌های حاد می‌توان به آنفولانزا اشاره نمود.به یاد داشته باشید که بیماری مزمن به معنی کشنده بودن نیست، بلکه این اصطلاح نشان می‌دهد که بیماری خودبه‌خود برطرف نمی‌شود و درمان قطعی ندارد. به عبارت دیگر، شیوه‌های درمانی شناخته‌شده فقط می‌توانند روند بیماری را آرام کنند و از شدت علائم آن بکاهند.

مهم ترین بیماری های مزمن در جهان کدام‌اند؟

-بیماری‌های‌ قلبی-عروقی
-انواع سرطان
-آسم
-بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
-دیابت
-زوال عقل
-بیماری مزمن کلیوی
-بیماری کبدی
-بیماری پارکینسون
-ام‌اس (MS)
-هپاتیت
-صرع
-بیماری‌های گوارشی (مثل زخم‌های گوارشی و بیماری کرون)
-اختلالات غده تیروئید
-اندومتریوز
-ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی)
-مشکلات استخوانی و مفصلی (مانند آرتروز، روماتیسم و پوکی استخوان)
-معلولیت‌های جسمی (از جمله نابینایی، ناشنوایی و معلولیت‌های ناشی از سکته مغزی)
-سوختگی‌هایی که به قطع عضو و مشکلات دائمی منجر می‌شوند
-مشکلات سلامت روان (مثل افسردگی)

بیماریهای مزمن را بیشتر بشناسیم

بیماریهای مزمن را بیشتر بشناسیم

مهم‌ترین عوامل خطر دارای ارتباط با بیماری‌های مزمن عبارت‌اند از:

۱. وراثت و بیماری‌های مادرزادی

منشاء تعدادی از بیماری‌‌های مزمن به وراثت و نقایص مادرزادی برمی‌گردد. سندرم داون، فلج مغزی، کم‌خونی داسی شکل، هموفیلی، تالاسمی و… از این نوع بیماری‌‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها معمولا به دلیل اختلالات ژنی رخ می‌دهند، ولی در بعضی موارد رفتار مادر در دوران بارداری هم می‌‌تواند به عیوب مادرزادی منجر شود.

برای مثال، زنان بارداری که الکل و سیگار مصرف می‌کنند، جنین خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. به‌علاوه، بروز بعضی از بیماری‌ها همچون سرخجه در دوران بارداری روی سلامتی جنین تاثیر می‌گذارد. هم چنین احتمال بروز ناهنجاری‌های مادرزادی برای آن دسته از زنانی که در سنین بالا باردار می‌شوند، بیش میباشد.

۲. عوامل اجتماعی

گاهی‌اوقات رفتار‌های اجتماعی می‌توانند بر شیوع انواع بیماری‌های مزمن تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال، می‌توان به ممنوعیت استعمال دخانیات در محیط‌های عمومی اشاره نمود. این رفتار خطر درست کردن بیماری‌های مزمن قلبی و تنفسی را در افراد غیرسیگاری کاهش می‌دهد. البته ذکر این نکته لازم میباشد که امروزه آلودگی هوا زمینه را برای بروز این بیماری‌ها مهیا کرده میباشد.

سرطان ریه، آسم و انواع آلرژی‌ از مهم‌ترین عوارض آلودگی هوا هستند.از سایر رفتار‌های غلط اجتماعی می‎‌توان به مصرف فست فود و غذاهای پرچرب اشاره نمود. مصرف بیشتر از حد این نوع غذاها احتمال ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و چاقی را به شدت زیاد شدن می‌دهد. عدم دسترسی به دکتر یا مراکز درمانی هم عامل اجتماعی دیگری میباشد که می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن قرار دهد.

هر چقدر سطح ارائه خدمات پزشکی پایین‌تر باشد، به همان میزان تعداد بیشتری از مردم با مشکلات سلامتی دست به گریبان خواهند بود.

۳. عوامل محیطی

بعضی از افراد به دلیل شغل خود یا زندگی در مناطق خاص، بیشتر از دیگران دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند. برای مثال، می‌توان به کسانی اشاره نمود که به دلیل شغل خود مجبور هستند با سموم و مواد شیمیایی کار کنند. سموم موجود در مواد غذایی، رنگ‌ها، هوا و… به عنوان عوامل محیطی مضر معرفی شده‌اند.

۴. عوامل رفتاری

سبک زندگی غلط عامل بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن میباشد. مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

مصرف نوشیدنی‌های الکلی
استعمال انواع دخانیات
رژيم غذایی نامناسب
بی‌تحرکی
اضافه وزن
رفتارهای پرخطر جنسی
اینفوگرافی درمورد عوامل خطر بیماری‌ مزمن
وراثت و نقایص مادرزادی، عوامل اجتماعی، عوامل محیطی و عوامل رفتاری می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را زیاد شدن بدهند.

بیماری مزمن و درمان آن مشکلات خاصی را به وجود میآورد. شما میبایست یاد بگیرید که چگونه:

با اثرات جسمی بیماری زندگی نمایید.
طبق دستورات دکتر عمل نمایید.
اطلاعات خود را درمورد بیماری مورد پیشنهاد زیاد شدن بدهید و راه‌های کنترل علائم آن را بیاموزید.
اعتماد و اطمینان خود را به دکتر حفظ نمایید، به خصوص زمانیکه بهبودی کامل امکان‌پذیر نیست.
با احساسات منفی کنار بیایید.
اعتماد به نفس خود را حفظ نمایید.
روابط اجتماعی خود را حفظ نمایید و از انزوای اجتماعی بپرهیزید.

وقتی که برای نخستین بار متوجه می‌شوید که به ۱ بیماری مزمن مبتلا شده‌اید، امکان دارد طیف وسیعی از احساسات از جمله شوک، عصبانیت، غم یا سردرگمی را تجربه نمایید. استرس و پریشانی مداوم می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب یا افسردگی را زیاد شدن دهد و حتی سبب بدتر شدن علائم بیماری شود.

اگر فکر می‌کنید به تنهایی قادر به کنترل این احساسات نیستید، با دکتر خود صحبت نمایید. مراجعه به روانشناس هم می‌تواند به شما در غلبه بر چالش‌های ناشی از بیماری مزمن یاری بکند.

بیماریهای مزمن را بیشتر بشناسیم

بیماریهای مزمن را بیشتر بشناسیم

چطور می‌توان علائم بیماری مزمن را کنترل کرد؟

همان‌طور که گفته شد، بیماری‌های مزمن اغلب درمان قطعی ندارند، ولی راه‌کارهای موجود می‌توانند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش بدهند، وقت آغاز عوارض را به تعویق بیندازند و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند.اگر به ۱ بیماری مزمن مبتلا هستید، تلاش نمایید تا حد امکان اطلاعات خود را درمورد آن زیاد شدن بدهید. اینکار به شما در مدیریت بهتر بیماری یاری می‌کند.

رعایت نکته ها ذیل هم می‌تواند عوارض بیماری را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد:

از رژیم غذایی سالم پیروی نمایید.
تا جایی که می‌توانید فعالیت بدنی داشته باشید (قبل از آغاز هر نوع ورزشی حتما با دکتر خود مشورت کنید).
به اندازه کافی بخوابید.
وزن خود را در محدوده سالم حفظ کنید.
سیگار نکشید و از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید.
از داروهای خود طبق دستور دکتر استفاده نمایید.

 

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *