فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل : بیشتر اوقات از رشته‌ی‌ فیزیوتراپی به عنوان رشته‌ای یاد می‌شود که بیماری‌ها را با جریان برق توسط فیزیوتراپ درمان می‌کند یا مثلا بعضی افراد فکر می کنند فیزیوتراپی با ماساژ درمانی یکسان می‌باشد، ولی در واقعیت اینطور نیست .

الکتروتراپی یا به گفته ی بعضی افراد برق درمانی و انجام تکنیک‌های ماساژ تنها بخشی از فیزیوتراپی می‌باشد که فیزیوتراپیست با توجه به شرایط مریض از آنان بهره میگیرد.

افراد مختلفی امکان دارد به فیزیوتراپی احتیاج بیابند امکان دارد یک نفر ورزشکار یا یک کودک یا سالمندی که مشکلات متفاوتی دارد، باشد.

فیزیوتراپی در منزل تهران

با وجود مشغله‌های فراوان و زندگی شهرنشینی امکان بردن بعضی بیمارانی که توانای حرکتی کمی دارند به کلینیک توانبخشی زیاد مشکل شده می‌باشد.

به همین دلیل همراه شما تصمیم گرفته با ارائه خدمات توانبخشی  در منزل این امر را برای بیماران تسهیل نماید.با ارائه خدمات فیزیوتراپی شما می‌توانید خدماتی همانند ، کاردرمانی ، ویزیت در منزل ، ماساژ در منزل ، گفتار درمانی و… را در منزلتان دریافت نمایید. بدون اینکه نیازی به مراجعه به مراکز درمانی و تحمل ترافیک و شلوغی‌های آزار دهنده باشید.

 

دلایل استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل

  • بمنظور کاهش درد
  • بهبود عملکرد حرکتی فرد
  • پیشگیری از آسیب‌های ورزشی یا یاری به ترمیم آنان
  • توانبخشی بعد از سکته ی مغزی، تصادف، یا جراحی
  • بهبود تعادل فرد برای جلوگیری از زمین خوردن به‌خصوص در سالمندان
  • کنترل ادرار و مدفوع
  • آموختن چگونگی استفاده از عضو مصنوعی
  • آموختن چگونگی استفاده ی درست از وسایل کمکی مثل عصا یا واکر

 

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

با وجود مشغله‌های فراوان و زندگی در شهرهای بزرگ  امکان بردن بعضی بیمارانی که توانای حرکتی خیلی کمی  دارند به مراکز فیزیوتراپی زیاد مشکل شده می‌باشد.

فیزیوتراپی تمرینات حرکتی و روشی فیزیکی می‌باشد که برای کاهش درد و زیاد شدن تحرک مفاصل فرد استفاده می‌شود. متخصصان فیزیوتراپ اغلب تمرینات را برای درمان بیماران انجام می بدهند.

از تمرین درمانی و کشش برای بازگرداندن دامنه ی حرکتی مفاصل وبهبود کیفیت راه رفتن و اعمال روزانه ، از ماساژ و جریان‌های الکتریکی ، گرما/سرما برای کاهش درد مریض استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی حوزه ای از پزشکی می‌باشد که درمان ، پیشگیری از بیماری‌ها ، بالا بردن سطح سلامت و کیفیت زندگی از اهداف آن می‌باشد. و مدلی از بازتوانی فیزیکی می‌باشد که در کاهش درد اندام‌ها ، درد استخوان و درد مفاصل یاری می‌کند و باعث بهبود مشکلات حرکتی و درد می‌شود.همچنین تنها بوسیله و یا با هدایت و نظارت یک فیزیوتراپیست گونه می‌گیرد وشامل : بررسی، تشخیص، برنامه ریزی درمانی، مداخله و ارزیابی می‌باشد.

سابقه تکنیک‌های درمانی فیزیوتراپی به بقراط میرسد.درمان با اشعه خورشید،آب گرم،ورزش،ماساژ و بسیاری از تکنیک‌های دیگر به قبل از میلاد میرسد.دانشمندان ایرانی و اسلامی بسیاری بر آن افزودند. متاسفانه با زیاد شدن جمعیت انسانی و عدم توجه به اطباء به‌خصوص در ایران و کشور‌های اسلامی کارکرد این گونه تکنیک‌ها کاهش یافت.

در چه مواردی به فیزیوتراپ نیاز داریم؟

فیزیوتراپی فقط برای بیمارانی که سکته مغزی یا شکستگی داشته اند نیست، برای بیماری‌های مختلفی تاثیر گذار می‌باشد.برای مشکلات عصبی ،درد،مشکلات عضلانی،ارتوپدی،قلبی و تنفسی می توان از علم فیزیوتراپی بهره برد.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

زانو

زانو یکی از عضو‌های حساس بدن می‌باشد که دچار مشکلات ارتوپدی زیادی می‌شود.فیزیوتراپی آرتروز زانو،تعویض مفصل زانو و پارگی رباط صلیبی از بیشترین درخواست‌های فیزیوتراپی برای زانو است.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

سکته مغزی (فیزیوتراپی در منزل)

سکته مغزی در اثر مسدود شدن یا پارگی رگ‌های مغزی رخ می‌دهد که باعث ضعف حرکتی می‌شود، که با انجام فیزیوتراپی می توان در بسیاری موارد توان حرکتی را به مریض برگرداند.

گردن

گردن به علت انعطاف پذیر بودن و این که وزن سر را نگه می دارد یکی از آسیب پذیر ترین عضو بدن می‌باشد،فیزیوتراپی گردن برای گردن درد، درمان آرتروز، ساییدگی، کاهش فاصله و فتق دیسک بین مهره‌ای کاربرد دارد.

فلج

با یک برنامه درمانی منظم می‌توان عضلات را بهبود بخشید،در فیزیوتراپی فلج، تمرکز بر درمان کل اعضای بدن می‌باشد و نه فقط دست یا پای آسیب‌دیده.

پارکینسون

پارکینسونیسم یک اختلال حرکتی می‌باشد. درمان فیزیوتراپی می‌تواند به مریض برای دستیابی به تحرک و استقلال یاری بکند.

 

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

حمله قلبی

فیزیوتراپی پس از حمله قلبی به کاهش ضربان قلب و فشار خون هنگام استراحت و ورزش یاری می‌کند.

انسداد ریوی

بیماری انسداد ریوی در تنفس فرد تاثیر زیاد بدی میگذارد، با فیزیوتراپی تنفسی یا ریه از تجمع ترشحات پیشگیری می‌شود با آزادسازی اسپاسم عضلات تنفسی آرامش تنفسی به مریض برمیگردد.

آسم

آسم نوعی بیماری می‌باشد که باعث دشواری تنفس و تنگ شدن موقت مجاری هوایی می‌شود..فیزیوتراپیست تمرینات تنفسی خاصی را برای یاری به آسم به شما آموزش میدهد.

فیزیوتراپی در منزل بعد از عمل جراحی

اگر به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اید ، فیزیوتراپی درمنزل می‌تواند برای برگشتن به حالت عادی یاری بکند و تحرک خود را با تمرینات و تقویت عضلات بدست آورید.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

کمر

اکثر بیمارانی که به این درمان نیاز پیدا می‌کنند، دارای مشکلات دیسک هستند، البت تعداد بیمارهایی که از گرفتگی عضلات کمر رنج می‌برند هم کم نیست؛در هر گونه مجموعه‌ای از تمرینات و ورزش‌ها برای درمان این بیماری بوسیله متخصصان در پیشنهاد گرفته می‌شود که به آن فیزیوتراپی کمر گفته می‌شود.

این تمرینات معمولا طی جلسات متعدد به وسیله دکتر یا متخصص با مریض کار می‌شود و از آن جا که این دردها قابل برگشت هستند تعدادی از آنان هم امکان دارد به مریض آموخته شود که آنان را در حین انجام کار یا استراحت می‌بایست انجام بدهد تا از بازگشت این عارضه جلوگیری شود.

 

فیزیوتراپی کمر در منزل

گاهی اوقات افراد بیماران مجبور به استراحت مطلق در منزل هستند و یا بعد از عمل جراحی می‌بایست برای مدتی طولانی استراحت کنند؛ این افراد به دلیل بی‌تحرکی و حالت درازکشیده امکان دارد در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل شوند. در این گونه متخصص اول مشکلات را شناسایی می‌کند و بعدا تمرینات ضد التهاب و درد و تمرینات آموزشی ثبات ستون فقرات را در فیزیوتراپی کمر در منزل شروع می‌کند.

در گونه گرفتگی عضلات، فیزیوتراپیست با ماساژدرمانی و درمان‌های دستی، اسپاسم‌ها را رفع می‌کند و در مرحله بعد تمرینات مخصوص روزانه و روش‌های اصلاح سبک نشست و برخاست و استراحت به مریض آموزش داده می‌شود.

درای نیدلینگ در فیزیوتراپی

درای نیدلینگ(dry needling) تکنیکی میباشد که باعث کاهش درد و اسپاسم عضلات میشود. نیدلینگ در فیزیوتراپی یه سوزن کوچک ریز میباشد که به نقاط محرک فعال زده می شود.این سوزن ها دردناک نیستند.با انجام سوزن خشک یا درای نیدلینگ در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت مریض متوجه بهبودی میشود.وقت هر جلسه درای نیدلینگ هم ۳۰ دقیقه میباشد.

 

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

درای نیدلینگ چقدر موثر میباشد ؟

درای نیدلینگ یا سوزن خشک از دیدگاه بالینی پزشکی زیاد مفید میباشد به ویژه در بیمارانی که دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی هستند میزان تاثیرگذاری آن در کاهش درد عضلات با کاهش نقاط ماشه ای اثبات شده میباشد.

فیزیوتراپی در منزل با لیزر پرتوان

فیزیوتراپی با دستگاه لیزر پرتوان به تازگی در پروتکل های درمانی بخصوص با هدف مدیریت درد استفاده میشود.معمولا در کلینیک ها سایر مداخلات درمانی را به لیزر درمانی افزوده تا برترین نتیجه حاصل شود.استفاده از لیزر پرتوان با طول موج درست برای استفاده در بافت های عمقی تر به کار می رود. لیزردرمانی با استفاده از انتقال انرژی به روشی طبیعی موجب تسریع ترمیم و بازسازی بافت میشود.

لیزر پرتوان بخصوص در درمان آسیب های ارتوپدی همانند استرین عضلانی، بد راستایی مفاصل، کمر درد و گردن دردی که بدنبال بیرون زدگی دیسک درست کردن میشود کاربرد دارد. بطور کلی لیزر پرتوان دو حالت مقطع (پالس) و مداوم(کانتینوس) دارد که حالت ابتدا برای اثرات ضد درد، تحریک گردش خون و اثرات ضد التهابی کاربرد داشته و حالت دوم برای اثرات گرمائی و شل نمودن عضلات میباشد. موارد منع استفاده از لیزر پرتوان شامل سرطان، بارداری، داشتن باتری قلب و برای کودکان بخصوص در صفحات رشد میباشد.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

موارد کاربرد لیزر پرتوان

  • استئوآرتریت زانو، هیپ و مچ پا
  • روماتوئید آرتریت
  • سندروم گیر افتادگی شانه
  • بورسیت هیپ و شانه
  • تخریب دیسک در ناحیه کمر
  • بیرون زدگی دیسک
  • درد سیاتیک
  • تاندونیت
  • پنتار فاشیاتیس
  • حیطه ی فعالیت

فیزیوتراپیست به طور کلی در حیطه های ذیل به فعالیت میپردازد که در ادامه به توضیح هریک می پردازیم:

  • بیماری های مغز و اعصاب(نورولوژی)
  • بیماریهای قلبی عروقی و تنفسی
  • بیماری های روماتیسمی و پوستی
  •  ارتوپدی و آسیب های ورزشی
  • سوختگی
  • سلامت زنان
فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب: (فیزیوتراپی در منزل)

آسیب به سیستم عصبی یکسری عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد که عملکرد فرد و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار میدهد. از جمله ی این مشکلات تون عضلانی غیرنرمال، ضعف عضلات، مشکلات حفظ تعادل، اختلال در راه رفتن و … میباشد که فیزیوتراپیست برای مدیریت و بهبود آنان اقدام میکند.

برای آن دسته از مشکلات نورولوژیکی که پیشرونده اند و برای مدت طولانی همراه فرد هستند و ناتوانایی هایی را برای او به دنبال دارند ، حضور تیم توانبخشی برای مدیریت محدودیت های فرد در پایان مدت ضرورت دارد.

فیزیوتراپیست ها با انتخاب متناسب ترین برنامه ی درمانی که هم به فرد و هم به اطرافیانش توجه دارد، می توانند برترین سطح عملکردی فرد را حفظ کنند یا روند تخریبی بیماری های نورولوژیکی پیشرونده را بکند کنند.

بیماری های قلبی عروقی تنفسی:

بیماری ها و اختلالات زیادی می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی سیستم قلبی عروقی و تنفسی اثر بگذارند . فیزیوتراپیست با یاری به تخلیه ی ترشحات، آموزش الگوی درست تنفس، حفظ فعالیت فیزیکی متناسب، آموزش راهکارهایی برای مدیریت علائم بوسیله خود فرد و… سلامت سیستم قلبی و تنفسی فرد را بهبود می بخشد.

یکی از مشکلات رایج عروقی، ادم لنفی میباشد که هدف اصلی فیزیوتراپی در موارد ادم لنفی ،در کنار اقدامات پزشکی، کاهش میزان ادم (تورم) تا حد ممکن، کاهش ریسک عفونت و نرم نمودن بافت فیبروتیک میباشد.

 

بیماری های روماتیسمی و پوستی:

بیماری های روماتیسمی انواع بسیاری دارند که ۳ نوع رایج تر آنان آرتریت روماتویید، آرتروز و پوکی استخوان است.

فیزیوتراپیست با درنظر گرفتن شرایط مریض از درمان های الکتریکی و حرارتی، درمان های دستی و تمرینات متناسب بمنظور کاهش درد، کاهش التهاب و سفتی، بهبود قدرت عضلانی و سایر مشکلات همراه بیماری استفاده میکند.

در بیماری های پوستی مثل پسوریازیس، فیزیوتراپیست با استفاده از الکتروتراپی، مثلا استفاده از پرتو فرابنفش، به حفظ سلامت پوست بیمار یاری میکند.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی:

بیماری های ارتوپدی، سیستم عضلانی اسکلتی را درگیر می کنند و شامل شکستگی ها، تعویض مفاصل، آسیب های تاندونی و… میشود که هر کدام پروسه ی توانبخشی مربوط به خود را دارد. برای مثال پس از تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپیست با آگاهی از محل برش های جراحی و روند ترمیم بافت و… محدودیت هایی را که پس از جراحی برای مریض درست کردن میشود کاهش میدهد و به بهبود کیفیت زندگی فرد یاری میکند.

فیزیوتراپی در سوختگی:

سوختگی ها درجات مختلفی دارند ودر بخش های متفاوتی از بدن می توانند رخ بدهند. بیماران با توجه به وسعت و پیچیدگی سوختگی، به میزان متفاوتی از درمان و فیزیوتراپی نیاز دارند.

عوارضی که سوختگی میتواند بجا بگذارد شامل:

مشکلات تنفسی در نتیجه ی استنشاق دود و گاز های سمی، درست کردن اسکار و در صورت نگرفتن درمان متناسب درست کردن تغییر شکل در مفاصل، تورم مفصل و بافت های اطراف آن و… میباشد.

اهدافی که فیزیوتراپی در بیماران سوختگی دنبال میکند، شامل:

پاکسازی راههای هوایی، حفظ دامنه ی حرکتی مفاصل و جلوگیری از درست کردن تغییر شکل در مفاصل، حفظ طول طبیعی بافت ها، حفظ قدرت عضلانی، به حداقل رساندن تشکیل اسکار و بدست آوردن حداکثر عملکرد فرد میباشد.

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در سلامت زنان :

 

می دانیم که بارداری همراه با تغییر وضعیت قسمت های مختلف بدن نسبت به هم میباشد و این در بعضی از خانم ها مشکلاتی را همراه خود دارد. فیزیوتراپیست می تواند آموزش های ضروری بارداری و زایمان و پس از آن را به خانم های باردار بدهد. ورزش های متناسب و ایمن را با توجه به شرایط فرد تعیین بکند و مشکلات اسکلتی عضلانی را که گاها به دنبال بارداری درست کردن میشود را شناسایی و درمان بکند.

در موارد بی اختیاری هم که امکان دارد آقایان مسن را هم درگیر بکند، فیزیوتراپیست با تقویت عضلات کف لگن به بهبود کنترل فرد یاری میکند.

دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل

موسسه خدمات پرستاری در منزل همراه شما با در اختیار داشتن کادری مجرب و دلسوز در کنار شماست تا انواع خدمات پرستاری و پزشکی و خدمات فیزیوتراپی در منزل را توسط متخصصین مربوط به شما ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست اعزام متخصص برای دریافت این خدمات، با ما تماس بگیرید.

در صورت تمایل می‌توانید برای دریافت فایل پی دی اف (PDF) مطلب (فیزیوتراپی در منزل) روی این لینک کلیک کنید.

————————————————

مطالب مرتبط:

خدمات پرستاری در منزل و بیمارستان – خدمات پزشکی در منزل مرکز خدمات پرستاری همراه شما

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *