انواع بیماری های عفونی در سالمندان

 بیماری های عفونی سالمندان : همان طور که می‌ دانید سالمندان در این برهه از سن  نیازمند مراقبت و توجه زیادی هستند زیرا بدن آن ها دچار ضعف می‌ شود و خیلی راحت به یکی سری از بیماری‌ ها مبتلا می‌ شوند یکی از این بیماری‌ ها که در این  دوران زیاد رایج میباشد مربوط می‌ شود به بیماری‌ های عفونی که در این دوران گریبان گیر آن ها میشود .

خصوصاً سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می کنند به خاطر تعداد بالایی از افراد سالمند امکان دارد رسیدگی به آن ها در حد خیلی عالی  نباشد از این رو سیستم ایمنی آن ها ضعیف می‌ شود و عملکرد بدنی آن ها بر هم  می‌ خورد به همین دلیل میبایست مراقبت‌ های بهداشتی سالمندان به درستی انجام گیرد تا سلامت آن ها به خطر نیفتد.

ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با بیماری های عفونی در سالمندان مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم تا انتها بحث ما را دنبال نمایید .

انواع بیماریهای عفونی در سالمندان

یکی از مشکلات دوران سالمندی که افراد مسن با آن درگیر هستند ، وجود بیماری های عفونی میباشد. اگر خدمات پرستاری از سالمند را برعهده دارید حتما میبایست عفونت های دوران سالمندی را به خوبی بشناسید تا بتوانید به موقع این بیماری را تشخیص بدهید و سریعا برای بهبودی آن اقدام کنید. این بیماری های عفونی شامل:

۱)  بروز عفونت های ادراری در سالمندان  :

عفونت ادراری در میان سالمندان یکی از بیماری‌ های رایج میباشد که می تواند هم بدون علامت باشد و هم همراه با ۱ سری از علائمی همچون سوزش  ،تکرر ادرار ، تغییر رنگ ادرار ، تب و لرز و غیر باشد در صورتی که علامت خاصی در فرد سالمند وجود نداشته باشد نیازی به درمان نیست و فقط میبایست فرد تحت پیشنهاد باشد.

ولی اگر همراه با علائم ذکر شده باشد گاهی نیاز به مراقبت از سالمند در بیمارستان می‌ شود عفونت های ادراری در میان سالمندان یا به دلیل عفونت مثانه یا به دلیل عفونت کلیه میباشد.

گاهی مواقع بسیاری از سالمندان که کنترل ادرار خود را ندارند از سوند برای آن ها استفاده میشود در صورتی که به موقع تعویض نشود می تواند عفونت ادراری را برای آن ها به همراه داشته باشد از این رو رعایت بهداشت در آن ها زیاد مهم و لازم میباشد .

انواع بیماری های عفونی در سالمندان

۲)  بیماری ذات الریه :

بیماری ذات الریه یا همان سینه پهلو از دیگر بیماری‌ های عفونی در سالمندان میباشد که می‌ تواند سلامتی آن ها را تهدید بکند این بیماری با سرفه ، تب ،تنگی نفس و درد در ناحیه قفسه سینه همراه میباشد.

در صورتی که این علائم در نفر سالمند مشاهده شود میبایست هر چه سریع تر اقدام به درمان شود و در صورتی که فرد سالمند در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی میکند میبایست او را از جمعیت بیرون آورد تا بیماری به دیگران منتقل نشود و در بیمارستان تحت مراقبت قرار گیرد .

۳) بیماری سل :

از بیماری های عفونی در سالمندان که می‌ تواند افراد ۶۵ سال به بالا را درگیر بکند عارضه سل ریوی میشود این بیماری امکان دارد از دوره جوانی  همراه فرد بوده باشد ولی چون بدن در دوران جوانی قوی میباشد میکروب حاصل از آن در بدن مهار میشود.ولی در دوران سالمندی سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می‌ بکند و این میکروب حاصل از عفونت فعال می‌ شود.

اگر فرد در خانه سالمندان قرار گرفته باشد میبایست تمامی کسانی که با او در تماس بودند مورد آزمایش قرار گیرد زیرا احتمال  انتقال آن به دیگران وجود دارد .

از علائم این بیماری بی اشتهایی به غذا ،تعریق های شبانه ،کم شدن میزان وزن و داشتن سرفه های خشک میباشد که به مرور به خلط های خونی تبدیل می‌ شود در صورتی که این علائم را ۴ هفته در فرد سالمند خود مشاهده نمایید میبایست حتماً تست سل و رادیولوژی سینه از او گرفته شود و در بخش ایزوله بستری شود .

۴)  عفونت های حاصل از زخم های بستری :

یکی دیگر از بیماری‌ های عفونی در سالمندان عفونت زخم بستر میباشد بسیاری از سالمندان که به دلایل مختلف در حرکات خود ناتوان هستند و نمی‌ توانند جابجا شوند در صورتی که بصورت مداوم در  بستر باشند این احتمال وجود دارد که به این عفونت مبتلا شود خصوصاً که اگر در خانه سالمندان قرار گرفته باشند احتمال اینکه تعداد پرستاران برای رسیدگی به تک تک سالمندان و جابجایی آن ها فراوان نباشد وجود دارد.

از این رو ناتوانی در حرکت آن ها منجر به عفونت میشود اگر به خوبی درمان و مراقبت نشود می‌ تواند زیاد خطرناک شود و سلامتی سالمند را تهدید بکند .

انواع بیماری های عفونی در سالمندان

۵)  وجود باکتری درون خون فرد سالمند :

هر گاه فرد سالمند به بیماری‌ های عفونی همچون زخم بستر ، ذات‌الریه و غیر مبتلا شود احتمال اینکه باکتری وارد خون شود وجود دارد که این باکتری می تواند ۱ بیماری حاد باشد در گونه بروز میبایست حتما فرد سالمند در بیمارستان بستری شود .

۶)  مبتلا شدن به اسهال عفونی  :

یکی از علت‌ های اصلی مرگ و میر در میان افراد سالمند مبتلا شدن به اسهال های عفونی میباشد زمانیکه میکروب وارد دستگاه گوارش فرد سالمند می‌ شود او را دچار اسهال میکند این بیماری می تواند آب زیادی از بدن سالمندان را گیرد که برایشان خطرناک میباشد .

۷)  بیماری مننژیت :

از دیگر بیماری های عفونی در سالمندان بیماری مننژیت میباشد که میزان مرگ و میر در آن ها بالاست ولی به نسبت بیماری‌ های دیگر کمتر اتفاق می افتد علائم که این بیماری دارد شامل سردرد ، تهوع ، استفراغ و تب میباشد در صورتی که تشخیص آن دیر هنگام رخ دهد مرگ سالمندان را در پی دارد .

انواع بیماری های عفونی در سالمندان

۸) عفونت هایی که در مفاصل درست کردن می‌ شود :

عارضه ی آرتربت مفاصل در بسیاری از افراد سالمند شکل میگیرد در صورتی که درمان به موقع آن انجام نشود این آرتریت و التهاب  می‌تواند عفونی شود و فرد را از راه رفتن و تحرک مفاصل عاجز  بکند علائم این بیماری شامل تب ، عدم توانایی در حرکات ، قرمزی و احساس داغی در مفاصل زانو و لگن میباشد.

 

مطالب مرتبط:

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *